Ledenraadpleging onderhandelingsresultaat cao Bos & Natuur

Door Redactie 29 juli 2021

Op maandag 19 juli 2021 aan het einde van de achtste cao-ronde hebben we een onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao bereikt met de werkgevers. We hebben dit in onze vorige nieuwsbrief laten weten.

Ledenraadpleging cao

Jouw mening telt

Hierbij roepen we je op om deel te nemen aan de ledenraadpleging over dit onderhandelingsresultaat. Jij mag immers als vakbondslid je stem uitbrengen. Elke stem telt. De meerderheid van de uitgebrachte stemmen geldt als uitslag. Dus als je niet stemt, dan laat je je stem verloren gaan. Je kunt stemmen tot en met zondag 29 augustus. De stemming is digitaal via de button onderaan dit nieuwsbericht. Mocht je daar problemen mee ondervinden neem dan contact op met het secretariaat van FNV in Utrecht: cbb-utrecht@fnv.nl.

Het onderhandelingsresultaat

De kaderleden in de cao-commissie Bos & Natuur zijn positief over dit onderhandelingsresultaat. De belangrijkste afwegingen daarbij zijn als volgt.

• Er staat een redelijke loonsverhoging in van totaal 4,25 procent (looptijd 2 jaar, 2 procent + 2,25 procent). Dat ligt iets boven de gemiddelde loonsverhoging in cao’s tot nu toe (op dit moment rond 2 procent). Het is ook boven de huidige inflatievoorspelling (ook rond de 2 procent).
  • De jeugdlonen worden in de bosbouw afgeschaft.
  • De WGA premie wordt van 1 januari 2022 tot einde looptijd volledig voor rekening van de werkgevers. Dit is de premie voor het derde ziektejaar WGA-uitkering, die werkgevers voor maximaal 50 procent mogen verrekenen met het loon van de werknemers. Een deel van de werkgevers zal dit niet doen, maar een deel van de werkgevers laat werknemers wél meebetalen. Gedurende de afgesproken periode moeten werkgevers de premie dus volledig zelf betalen. We wilden dat voor onbepaalde tijd afspreken, maar dat bleek bij werkgevers onbespreekbaar.
  • Rouwverlof gaat naar maximaal 10 dagen (zoals al bij Natuurmonumenten het geval is).
  • Er wordt onderzoek gedaan naar verschillen tussen de lagere en hogere loonschalen. Wij willen geen scheefgroei in het loongebouw. Werkgevers vinden dat er geen scheefgroei is. Dus we gaan eerst onderzoek doen.
  • Er zijn stappen gezet op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Helaas nog geen concrete afspraken, maar we gaan serieus onderzoek doen samen met werkgevers naar duurzame inzetbaarheid waarbij alle opties open zijn, dus ook onze belangrijke voorstellen (zoals over regeling vervroegd uittreden, tijdspaarregeling, mantelzorg, scholing, arbeidsbelasting) worden meegenomen in het onderzoek.
  • De verslechteringsvoorstellen van werkgevers zijn van tafel. Zoals het afschaffen van de toeslag verschoven uren (Natuurmonumenten en Bosbouw), verruiming regeling tijdelijke contracten projectmedewerkers (in plaats van vast in dienst), afschaffen compensatie-uren voor functies in schalen 8 en hoger (Natuurmonumenten) en het afschaffen van de EHBO/BHV- en wasvergoedingen (Landschappen). Deze verslechteringen zijn op ons aandringen door werkgevers ingetrokken.

Goed pakket aan afspraken

We hebben niet alles kunnen afspreken zoals we dat wilden. We hadden een hogere inzet. Inzet en uitkomst is zelden hetzelfde bij onderhandelen. Dat weten we allemaal. Al met al ligt er met dit onderhandelingsresultaat een goed pakket aan afspraken.

Stem mee!

We leggen dit onderhandelingsresultaat met een positief stemadvies aan je voor. Je kunt stemmen tot en met zondag 29 augustus via de button hieronder.

Breng je stem uit

Alvast onze hartelijk dank voor je stem. Wij hopen, dat je het eens kunt zijn met ons positieve oordeel over het onderhandelingsresultaat.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.