Hoe staat het met je BPL Pensioen?

Bedrijfstakpensioen Agrarisch Groen

Door Redactie 4 december 2020

Eind vorig jaar hebben werkgevers- en werknemersorganisaties betrokken bij BPL Pensioen een akkoord gesloten over de versterking van de pensioenregeling en verhoging van de pensioenpremie. Voor 2021 moeten in lijn met die afspraken, nog een paar zaken worden ingevuld. Verder kan het zijn dat BPL Pensioen begin volgend jaar toch moet gaan korten. Hoe zit dat nu eigenlijk?

Hoe staat het met je BPL Pensioen?

Toekomstige uitbetaling pensioenen betaalbaar houden

Om de toekomstige uitbetaling van pensioenen betaalbaar te houden hebben we in dat akkoord afgesproken dat de pensioenpremie in 2 jaar met 4,7% zal stijgen. Zowel werkgevers als werknemers zijn daardoor meer premie gaan betalen, waardoor aan de eisen van de Nederlandsche Bank voldaan wordt. Daarbij is ook de vrijvallende VPL-premie voor een deel benut om deze premieverhoging te betalen.

Opbouwpercentage 2021

We spraken in 2019 af  dat het opbouwpercentage 2021 in het najaar van 2020 vastgesteld zou worden met de voorwaarde dat deze met een premie van 26,4% voldoet aan de wet- en regelgeving. We konden toen het opbouwpercentage nog niet vaststellen en ook was er toen geen draagvlak om de premie te verhogen. Uit berekeningen blijkt nu echter dat met de vastgestelde premie het opbouwpercentage 1,7% in plaats van de eerder gestelde 1,875% wordt om binnen de wet- en regelgeving te kunnen blijven. Uiteraard betreuren wij dit, maar er is geen andere oplossing. We informeren je nog over de uitkomst.

Mogelijke korting van de pensioenen

Waarschijnlijk heb je in de media wel gehoord dat de rente laag is. Daardoor is de financiële situatie van veel pensioenfondsen zorgelijk. Dat geldt ook voor BPL Pensioen. Om uit te rekenen hoeveel geld BPL Pensioen nú moet hebben, om stráks de pensioenen te kunnen betalen, moet gerekend worden met een rente. Doordat de rente erg laag is, moet BPL Pensioen nú al veel geld in kas hebben. De beleggingsresultaten van BPL Pensioen zijn goed, maar ze kunnen niet op tegen die lage rente. Het ziet er dan ook naar uit dat BPL Pensioen maatregelen moet nemen. Als deze dekkingsgraad op 31 december 2020 onder de 90% ligt (dat is al een tijd het geval), dan moet BPL Pensioen de pensioenen in 2021 korten (ingegane en toekomstige pensioenen verlagen). Dit om te zorgen voor een gezond pensioenfonds dat voldoet aan de wet- en regelgeving en in staat is om de pensioenuitkeringen nu én in de toekomst te kunnen blijven betalen. Zoals het er nu naar uitziet is dat alleen mogelijk als BPL Pensioen maatregelen neemt. De vakbonden zien er daarbij op toe dat dit alleen wordt gedaan als het nodig is. BPL Pensioen zal je daar begin volgend jaar over informeren.

Vragen?

Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, dan kun je contact opnemen met je vakbondsbestuurder of een van de drie onderstaande vakbondsbestuurders die mede namens jou onderhandelen over jouw pensioenregeling.

Marjolein Dubbelaar, FNV Agrarisch Groen (marjolein.dubbelaar@fnv.nl)

Patrick Meerts, FNV Agrarisch Groen (patrick.meerts@fnv.nl)

Jeroen Warnaar, CNV Vakmensen (j.warnaar@cnvvakmensen.nl)