Leden akkoord met nieuwe cao Hoveniers

Door Redactie 29 mei 2020

Zoals je weet, loopt de cao in de hovenierssector tot 1 juli 2020. Vakbonden en werkgevers hebben daarom contact met elkaar gehad over mogelijke afspraken voor een nieuwe cao. Dat is gelukt. We hebben de afspraken voorgelegd aan onze leden. Zij hebben de nieuwe cao geaccepteerd.

Leden akkoord met nieuwe cao Hoveniers

Uitzonderlijke situatie

In deze tijd van coronacrisis zijn cao-onderhandelingen vrijwel overal uitgesteld. Alleen als daar uitzonderlijke redenen voor zijn, dan kunnen er cao-afspraken worden gemaakt. In de hovenierssector is sprake van zo’n uitzonderlijke situatie. Daarom moesten we een nieuwe cao afspreken. We leggen je uit waarom.

De huidige cao loopt tot 1 juli. De cao wordt afgesproken door de werkgeversvereniging VHG en de vakbonden FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen. Om ervoor te zorgen dat alle werkgevers de cao moeten toepassen, hebben we voor de cao een ‘algemeen verbindend verklaring’ (AVV) aangevraagd en gekregen van de minister. Door de AVV zijn alle werkgevers in de sector verplicht de cao toe te passen. Maar die AVV loopt dus ook af per 1 juli aanstaande. Als we niets afspreken per 1 juli, dan zijn de werkgevers die geen lid zijn van de VHG niet langer gebonden aan de cao. Huidige werknemers zijn veilig en de cao blijft van kracht. Maar nieuwe werknemers, die in dienst treden bij werkgevers die geen lid zijn van VHG, vallen niet meer automatisch onder de cao.

Dit is niet goed voor nieuwe werknemers en ook niet goed voor jou als huidige werknemer. De kosten van nieuwe werknemers zijn dan lager en dat kan op termijn tot verdringing van werk leiden. We kunnen dit alleen oplossen door verlenging van de AVV aan te vragen. Daarmee wordt de cao weer verplicht voor alle werkgevers in de sector. We kunnen de AVV van de vorige cao nog voor maximaal 1 jaar verlengen als we de cao ongewijzigd laten. Anders vervalt de AVV.

We willen voorkomen dat nieuwe werknemers in de sector niet langer automatisch onder de cao vallen. Daarom hebben we ondanks coronacrisis toch een onderhandelingsresultaat voor de cao afgesproken.

Wat betekent de nieuwe cao?

• Ongewijzigde verlenging van de cao voor de duur van 1 jaar, dus van 1 juli 2020 tot 1 juli 2021
  • In september gaan de cao-partijen bespreken of en zo ja welke loonsverhoging kan worden afgesproken. Toelichting: Werkgevers hebben aangegeven nu geen concreet loonbod te kunnen doen vanwege de onzekere toekomst door de coronacrisis. Wij vinden het wel belangrijk dat werknemers goede loonafspraken krijgen in de nieuwe cao, óók in coronatijd. In september is de situatie volgens werkgevers beter in te schatten. Dan gaan we dus met elkaar praten over een loonsverhoging.
  • Studie naar eerder stoppen met werken voor zware beroepen. Toelichting: Het landelijke pensioenakkoord biedt de mogelijkheid om regelingen te treffen voor zware beroepen waarmee eerder kan worden gestopt met werken. Zo kan een werkgever 3 jaar voor de AOW datum boetevrij ruim 20.000 euro per jaar verstrekken. Daarnaast is de mogelijkheid voor werknemers verruimd om tijd te sparen om vooraf aan je pensioen op te nemen. Cao partijen willen niet wachten tot cao onderhandelingen in voorjaar 2021 en gaan dus nu alvast aan de slag met de voorbereidende studie.
  • Studie invulling regeling onwerkbaar weer. Toelichting: denk hierbij bijvoorbeeld aan richtlijnen voor het werken in de hitte.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.