Vragen over corona in de sector Hoveniers

Door Redactie 3 april 2020

De coronacrisis houdt ons allemaal in de greep en heeft grote gevolgen voor ons privé en ons werk. Ook als je werkt als hovenier. We hebben de belangrijkste vragen en antwoorden voor je op een rij gezet.

Vragen over corona in de sector Hoveniers

Vragen over corona en werk

Natuurlijk kan je bij vragen over je werk en corona terecht bij de FNV. Kijk eerst voor antwoorden op fnv.nl/corona. De veelgestelde vragen en antwoorden helpen je vaak al verder. Er is ook een meldpunt om situaties te melden die in je werk ontstaan door de coronacrisis.

Als je specifieke vragen hebt over de hovenierssector kan je die ook mailen naar dehovenier@fnv.nl

Nee, dat mag niet. Werkgever moet de JUM uren op 31 maart afrekenen. Dat staat in de cao (art. 19). Als werkgever dat niet doet, dan is dat strijdig met de cao. Mocht een werkgever afspraken hierover hebben gemaakt met een OR, dan zijn die afspraken óók strijdig met de cao. De OR is geen cao partij. Alleen cao partijen (vakbonden en werkgeversvereniging VHG) kunnen samen cao afspraken maken.

Het JUM jaar loopt van 1 april 2019 tot en met 31 maart 2020. Dit JUM jaar is nauwelijks ( hoogstens de laatste 2 weken) beïnvloed door de coronacrisis en moet worden afgerekend.

Op dit moment kan het meeste hovenierswerk nog steeds (binnen de richtlijnen van de overheid) gedaan worden. Als hoveniersbedrijven in de komende tijd in problemen komen door de coronacrisis, kunnen ze een beroep doen op het speciale noodfonds van de overheid. Dit noodfonds van de overheid is bedoeld om bedrijven door de crisis heen te helpen. Jouw JUM saldo is niet een extra noodpotje voor werkgever in crisistijd.

Het is zeker de bedoeling dat er per 1 juli een nieuwe cao is. Dat willen zowel werkgevers als vakbonden. Werkgevers hebben laten weten, dat ze op dit moment geen cao afspraken kunnen maken door de onzekere situatie vanwege corona. Wij houden contact met werkgevers om - zodra dat mogelijk is - een nieuwe cao af te kunnen spreken. We hebben werkgevers alvast doorgegeven dat we in ieder geval een paar wensen hebben: een goed loon, een regeling zware beroepen (eerder met pensioen) en een regeling onwerkbaar weer (afspraken over bijv. werken in de hitte). Mocht je ideeën of vragen hebben over de nieuwe cao, mail dan naar dehovenier@fnv.nl

De richtlijn van de overheid is minimaal anderhalve meter afstand houden. Kan ik dan nog wel samen met mijn collega in de bus naar het werk rijden? Antwoord is: alleen als de afstand mimimaal 1,5 meter is. Anders voldoe je niet aan de richtlijn van de overheid. Je leidinggevende zal dan samen met jou en je collega een oplossing moeten bedenken waarmee wel aan de richtlijn wordt voldaan. Bijvoorbeeld: 1 collega in de bus en 1 collega met eigen vervoer (met kilometervergoeding).