Te veel verschillen in gemeentelijk armoedebeleid

Onderzoek FNV in Noord-Limburg

Door Redactie 22 april 2024

Vakbond FNV presenteerde maandag een eigen onderzoek naar het minimabeleid in de 7 gemeenten in Noord-Limburg. Ook nam de bond regelingen voor chronisch zieken en mensen met een beperking onder de loep.

Rapport aangeboden door Maaike Zorgman FNV aan Erwin Boom (gemeente Venlo)

Veel verschillen tussen gemeenten

Bestuurder Paul Lempens en de werkgroepleden van de FNV presenteerden samen met Maaike Zorgman van FNV Uitkeringsgerechtigden in het lokale FNV Vakbondshuis in Venlo de resultaten. Zij constateren veel verschillen tussen de gemeenten in de regio. De decentralisatie van het Rijk naar gemeenten zorgt voor rechtsongelijkheid, stelt de bond. De regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten zijn ook beperkt.

‘Het maakt uit waar je woont, op welk bedrag je recht hebt, of je in aanmerking komt voor een armoederegeling en bijvoorbeeld of er compensatie van het eigen risico in de zorg is’, aldus de FNV. Ook verschillen de attenties voor mantelzorgers en zijn deze verminderd sinds de gemeenten er over gaan.

In haar aanbevelingen stelt de vakbond dat de willekeur in de aanpak per gemeente moet stoppen. ‘Armoedebestrijding is geen Postcodeloterij. De ondergrens moet voor iedereen in Nederland gelijk zijn’, stelt FNV Uitkeringsgerechtigden. Ook moet het sociaal minimum over de hele linie snel omhoog. ‘Mensen moeten kunnen rondkomen van hun inkomen’.

Het rapport

De FNV heeft ook haar leden gevraagd over hun ervaringen met de gemeente als het gaat om sociaal beleid. In het rapport zijn enkele citaten van leden bijgevoegd. De vakbondsleden gaan de komende weken individueel in gesprek met de gemeenten over het armoedebeleid.