In 2024 startte FNV een pilot “Ondersteuning bij keukentafelgesprekken”. Opgeleide Wmo-begeleiders ondersteunen de leden in het complete Wmo-aanvraagproces. FNV Noord organiseert daarnaast informatiebijeenkomsten over de Wmo-aanvraag. Remke Panman, Wmo-begeleider in Emmen, en Annemarie Tiggelaar, coördinator Noord-Nederland, zijn enthousiast.
‘In 2025 plannen we negen bijeenkomsten,’ vertelt Annemarie Tiggelaar. Zij is voor FNV Noord de coördinator van de landelijke pilot Wmo-keukentafelgesprekken. ‘De bijeenkomst is eventueel samen met een gemeente die dan het eigen beleid toelicht. En natuurlijk hebben we onze eigen FNV presentatie. Gemiddeld komen 40 leden naar zo’n bijeenkomst maar we hebben ook al eens een overvolle zaal met 70 mensen gehad. We voorzien duidelijk in een behoefte. Mensen willen weten hoe de procedure werkt en hoe ze een beroep op de Wmo kunnen doen.’
Apart woord, keukentafelgesprek. Wie heeft dat bedacht? ‘Dat komt uit de koker van de overheid,’ zegt Annemarie, ‘als je een Wmo-aanvraag doet, komt de ambtenaar van de gemeente bij je thuis. Zogezegd aan je keukentafel bespreken ze met jou je aanvraag. Dat klinkt gezellig maar als ze je aanvraag afwijzen, is het meteen iets minder gezellig.’ Een Wmo-aanvraag kan onder andere gaan over aanpassingen in je huis, vervoersvoorzieningen of een huishoudelijke hulp.
Annemarie: ‘Superbelangrijk is de voorbespreking van de aanvraag door het lid met de FNV Wmo-begeleider. Dan kunnen de puntjes op de i gezet worden. De gemeente maakt van het gesprek een verslag. De Wmo-begeleider kan dit checken op juistheid.’
Remke Panman is Wmo-begeleider in Emmen. ‘Zie me maar als vertrouwenspersoon. Als een onafhankelijke deskundige die jou terzijde staat,’ zegt hij. ‘Mijn extra toegevoegde waarde voor de aanvrager is bovendien dat je meer op je gemak bent tijdens het gesprek met de gemeente. En ik heb ook toegevoegde waarde voor het resultaat, omdat de vertegenwoordiger van de gemeente weet dat ik deskundige ben.’
‘Tijdens het keukentafelgesprek zelf houden we ons afzijdig,‘ licht Remke toe, ‘daar zijn wij uitsluitend toehoorder. Spreken is zilver, luisteren is goud. Ik luister goed naar alles wat aan de orde komt en maak zo nodig aantekeningen.’
‘De Wmo-begeleiders van de FNV gaan de Wmo-aanvraag zelf dus niet voor je doen,’ vult Annemarie aan, ‘maar adviseren je en helpen je. Aan het keukentafelgesprek nemen ze alleen passief deel maar als ja dat wil, kan je zelf eventueel een kennis of familielid mee vragen naar zo’n gesprek.’
De Wmo-begeleiders in de regio Noord zijn actief in de gemeenten Stadskanaal, Hogeland, Smallingerland, Leeuwarden, Heerenveen, Emmen en Hardenberg. Wil je een Wmo-begeleider van de FNV inschakelen, kijk dan op de webpagina WMO Noord. Woon je in een andere gemeente, en wil je ook begeleid worden, neem dan contact op via dezelfde website of wellicht een oplossing voor jou gevonden kan worden.
Annemarie: ‘Goed om te weten, leden kunnen een beroep doen op de juridische hulp van de FNV bij een bezwaar- of beroepsprocedure rond de Wmo-aanvraag.’
Over het Wmo-stelsel zelf heeft Annemarie nog kritische opmerkingen. ‘Het Wmo-stelsel is door de overheveling van de zorg naar de gemeenten vatbaar voor bevoogding, ongelijke behandeling en verslechteringen,’ zegt ze, ‘in Winschoten poeierde de telefoniste mensen af die een aanvraag voor Wmo-vervoer wilden doen. De regels en de beoordeling van de aanvraag verschillen per gemeente. Dus mensen worden anders behandeld afhankelijk van waar ze wonen. Raar.‘
‘Een hele vreemde: Eemsdelta bemoeilijkte de toegang tot de Wmo huishoudelijke hulp door 80-plussers eerst naar een traject van 14 weken bij een fysiotherapeut te dwingen. Aftesten of die zelf nog de ramen kunnen lappen of het sanitair schoonmaken. Gekker moet het niet worden. Na protesten vanuit hun gemeenteraad stopte Eemsdelta hier in februari 2025 mee.’
Foto:
FNV
Tekst:
Nieuwsredactie FNV Noord
Janwillem Compaijen