Samen sterk voor zwaar werk!

27 maart 2024 te Loppersum

Door Redactie 3 april 2024

Woensdag 27 maart 2024 vond er in Loppersum een verlengde lunchpauze plaats voor bouwvakkers, georganiseerd door de FNV. Ook het CNV was hierbij aanwezig. De bonden en timmerlieden vroegen aandacht voor de zwaarwerkregeling. Deze regeling houdt kort gezegd in dat mensen met zware beroepen in de bouw maximaal 3 jaar voor hun AOW-leeftijd kunnen stoppen met werken.

Actie RVU

"Zwaarwerkregeling"

Ruim 100 werknemers van verschillende bouwbedrijven uit de provincie verzamelden zich rond 12:15 uur op het Marktplein in Loppersum, tegenover de Petrus en Pauluskerk. Onder muzikale begeleiding van een Afrikaanse band en onder het genot van een hapje en een drankje, werden de bouwvakkers bijgepraat over de actuele stand van zaken betreffende de verlenging van de regeling. Werkgevers in de bouw, maar ook in andere sectoren, verenigd in werkgeversorganisatie VNO-NCW, hebben meerdere keren aangegeven twijfels te hebben over de “zwaarwerkregeling”. De regeling dreigt te verdwijnen en dit houdt in dat men het zware werk nóg langer zal moeten blijven volhouden. VNO-NCW lijkt ervoor te kiezen om bouwvakkers daarmee door te laten werken tot in de kist.

Roep om verlenging/verbetering van de regeling

Nadat FNV-bestuurder Johan Kiel de actie had afgetrapt en CNV-bestuurder Saskia Spaargaren de aanwezigen had toegesproken, was het woord aan Bart Plaatje. Hij is lid van het dagelijks bestuur van de FNV. Hij interviewde enkele timmerlieden over hoe zij hun zware werk ervaren en wat zij van de regeling vinden. De roep om een verlenging én verbetering van de regeling was unaniem. Met een sirene en rookbommen op de achtergrond gaven de bouwvakkers aan dat zij eventuele hardere acties niet uitsluiten!

Om 13:00 uur was de actie ten einde.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.