Uber breidt uit naar Leeuwarden en Pensioenfondsen vrezen voor claims van schijn zzp’ers.

Column Anja Dijkman, FNV bestuurder

Door Redactie 8 december 2023

Leeuwarden let op uw binnenstad: Uber wil de Leeuwarder taximarkt overnemen net als in Amsterdam. Ubertaxi ritten zijn goedkoper voor de consument omdat de chauffeurs onderbetaald worden; ze ontvangen geen vergoeding tijdens wachten, geen vakantiedagen en vakantiegeld, geen doorbetaling bij ziekte en ook geen pensioen. Uberchauffeurs zijn schijn-zzp’ers, hierover heeft de rechter zich al in 2021 uitgesproken.

De fietsende maaltijdbezorgers van Deliveroo hadden aanvankelijk een (tijdelijke) arbeidsovereenkomst maar konden hun werk in 2017 alleen nog voortzetten als zelfstandige. Hetzelfde werk met minder rechten en minder zekerheid. Samen met de bezorgers heeft FNV langdurig tegen Deliveroo geprocedeerd en met resultaat: het zijn werknemers met recht op de cao en op pensioen!

Na deze Deliveroo-uitspraak wil de pensioenfederatie dat schijn-zzp’ers zoals Uberchauffeurs en maaltijdbezorgers die gewoon werknemer zijn niet meer hun pensioenrechten kunnen opeisen. Dit is de wereld op zijn kop. De overheid laat toe dat schijn-zzp welig tiert: al sinds 2016 handhaaft de Belastingdienst niet. En vervolgens laat de pensioenfederatie deze mensen ook in de steek. Het zou de pensioenfederatie en de overheid sieren als ze in plaats van de werknemers de bedrijven aan zou pakken die doelbewust de cao en de pensioenpremies ontwijken.

Anja Dijkman

FNV bestuurder