De ereschuld aan het gasgebied

Wat willen de vakbondsleden? Vul de enquête in!

Door Redactie 22 mei 2023

De FNV zit als grootste vakbond van Nederland aan veel overlegtafels. Zo praten we ook mee in het Gasberaad met lokale overheid, werkgevers en andere regionale organisaties over wat het aardbevingsgebied nu écht nodig heeft.

De parlementaire enquête heeft duidelijk gemaakt wat wij in de regio allang wisten. De overheid heeft Groningen als wingewest gebruikt en nauwelijks oog gehad voor de gevolgen voor de inwoners van dit gebied. Die erkenning is goed maar nu moet de regering er ook iets mee doen! Voor de FNV staat voorop dat er versneld en zonder rompslomp en procedures hersteld en versterkt moet worden. Schade aan huizen en bedrijven moet gerepareerd en de versterkingsoperatie moet doorgaan. Ruimhartig, zonder tijdrovende procedures en zonder grens aan wat dat mag kosten.

Ereschuld, geef aan wat jij belangrijk vindt

Daarnaast loopt er een debat over de ‘Ereschuld’ aan Groningen. Het kabinet erkent dat er grove fouten zijn gemaakt en onze lokale bestuurders hebben in Den Haag terecht genoegdoening geëist voor het leed dat is aangericht. De lokale bestuurders en organisaties hebben allemaal hun eigen wensenlijstjes. Wat wij als FNV graag van onze leden - bijna 50.000 in dit gebied - willen weten is wat de FNV volgens ú in het debat zou moeten benadrukken. Wat vind jij - als inwoner en misschien ook direct gedupeerde - nu het meest belangrijk voor de leefbaarheid en toekomst van ons gebied?

VUL HIER DE ENQUÊTE IN

Wat doen we met de Ereschuld aan de Groningers en Noord Drentenaren?

Wij zijn een vakbond dus een van de belangrijkste dingen die wij inbrengen is dat als er hier in de regio gebouwd, versterkt en geïnvesteerd wordt, dat zou moeten leiden tot kwalitatief goede banen voor mensen uit de regio. Geen uitzendwerk, geen schijnconstructies met onverzekerde ZZP’ers op bouwprojecten, geen investeringen in nog meer goedkope distributiecentra waar geen personeel voor te vinden is. Subsidies moeten duurzaam zijn en ook echt meerwaarde hebben voor de mensen, de welvaart en het welzijn in het aardbevingsgebied.
Daarnaast signaleren we als FNV dat groene revolutie die nodig is, het vervangen van olie en gas door duurzame energie tot nu toe vooral een zaak van commerciële partijen lijkt te zijn. De windmolenparken en zonneparken die voor onze kust en in onze regio gebouwd worden zijn bijna allemaal eigendom van grote commerciële partijen, en niet van de overheid. Wat dat betekent voor de zeggenschap over de eigen woonomgeving zien we nu terug bij Meeden, waar de lokale overheid niet bij machte is om de hinderlijke lichten op de mega windmolens uit te zetten. Is dit een verstandige politiek?

Laat ons weten wat jij belangrijk vindt

We willen als FNV weten wat onze achterban vindt en zouden het enorm op prijs stellen als je 5 minuten de tijd wilt nemen om een aantal vragen te beantwoorden. Zodat FNV Noord ook echt namens de leden kan spreken in het debat over de ‘Ereschuld’ en de toekomst van het bevingsgebied.

Meld je aan voor de FNV-discussieavond op 31 mei

Op 31 mei om 19:30 uur organiseren we in de George Martensschool in Appingedam een discussieavond over de resultaten van deze enquête, en de FNV-inbreng in het Gasdebat. Je bent van harte welkom om daar mee te praten. Via de enquête kan je je aanmelden voor deze discussieavond. Hoe meer stemmen en meningen, hoe beter we de landelijke discussie over ons gebied kunnen beïnvloeden.

Vakbondsbestuurders FNV Noord