Hoe gaat het met harmoniseren van arbeidsvoorwaarden en pensioen bij TNT-FedEx?

Door Redactie 8 januari 2019

Jullie zijn inmiddels geïnformeerd door jullie werkgever over de lopende trajecten voor het harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden en het pensioen. Het gaat om 2 trajecten, die uiteraard nauw met elkaar verbonden zijn.

Harmoniseren arbeidsvoorwaarden

In dit traject hebben vakbonden en werkgever diverse keren bij elkaar gezeten, waarbij enkel nog inventariserend en vergelijkend is gekeken naar de huidige arbeidsvoorwaardelijke regelingen. Hierbij worden de cao’s TNT en TLN (beroepsgoederenvervoer) naast elkaar gelegd, waarbij de bedrijfscao TNT als basis genomen wordt. Ook moet goed gekeken worden naar afspraken die bij vorige fusies/overnames gemaakt zijn. Deze mogen uiteraard niet over het hoofd gezien worden of verloren gaan.

Pensioen

Ook de pensioenregeling is een arbeidsvoorwaardelijke regeling die met vakbonden is afgesproken. FedEx valt onder het sector-pensioenfonds Beroepsgoederenvervoer. Daar verandert voorlopig niets aan.

De TNT-medewerkers vallen onder Bedrijfspensioenfonds TNT-Express. De inhoudelijke pensioenregeling wordt met de vakbonden afgesproken. Er is sprake geweest van het voornemen van jullie werkgever om de uitvoeringsovereenkomst op te zeggen. Dat is een overeenkomst tussen werkgever en pensioenfonds.

Bijstortverplichting

In deze uitvoeringsovereenkomst staat een arbeidsvoorwaardelijke regeling: de bijstortverplichting. Dit houdt in dat werkgever financieel garant staat voor de te betalen pensioenen en indien nodig bijstort. Vlak voor de feestdagen kwam het bericht van werkgever dat werkgever de uitvoeringsovereenkomst niet opzegt, maar met vakbonden gaat praten over hoe nu verder.

Er zijn in dit traject informerende en inventariserende bijeenkomsten geweest met vakbonden, werkgever en pensioenfonds over mogelijke opties. Maar de huidige pensioenregelingen loopt nog steeds in volle omvang. Vakbonden zien geen aanleiding om over te gaan naar een andere pensioenuitvoerder. Wel begrijpen we dat werkgever kijkt naar één pensioenregeling voor alle werknemers, in het kader van harmonisering van arbeidsvoorwaarden.

Functiewaardering en loongebouw

Er heerst nogal onrust bij de medewerkers over het harmoniseren van functies, benamingen, waardering en beloning. Hoewel werkgever aangeeft dat er veel aandacht is besteed aan communicatie en informatie naar de medewerkers toe, bereikten ons veel ongeruste berichten vanuit onze achterban. Dit hebben wij uiteraard aangekaart. Afgesproken is dat er vanuit werkgeverszijde nog meer aandacht voor komt.

Tevens worden wij (vakbonden) en de ondernemingsraad nauw betrokken bij het hele traject rondom de harmonisatie van functies, functiewaardering en loongebouw. Als er vragen, onduidelijkheden of zorgen zijn over bovengenoemde zaken, benader dan de kaderleden, ondernemingsraadsleden of één van de vakbondsbestuurders.

Voor woensdag 9 januari staat het eerstvolgende overleg tussen vakbonden en werkgever gepland. Wij houden jullie op de hoogte!

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.