Column: Vertrouwen

Door Redactie 07 oktober 2018

Werknemers moeten er op kunnen vertrouwen dat werkgevers hun correct belonen en behandelen. Overeenkomstig de wet en de cao. Te vaak gaat het toch anders en worden werknemers benadeeld.

En te vaak hebben werknemers dat niet door. Gek genoeg omdat ze hun loonstrook niet nalopen of omdat ze de cao-bepalingen niet kennen en zich er ook niet in verdiepen. Blind vertrouwen is niet handig.

In de FNV magazines besteden we regelmatig aandacht aan dergelijke kwesties. Dan gaat het nogal eens om situaties die al jaren fout gingen en die dan in een klap voor een grote groep mensen geregeld worden. Dat levert mooie koppen op want je hebt het al gauw over een aantal nullen voor de komma.

Een aantal werkgevers, ook grote bedrijven, doet een dergelijke onderbetaling met opzet. In augustus een voltreffer van NOS Nieuws bij Albert Heijn waar de vakkenvullers stelselmatig te laag beloond worden. Zo systematisch oneerlijk dat de vermoorde onschuld van de AH-directie dubbel schijnheilig overkomt.

Net zo’n voltreffer zijn de uitzendbedrijven. Uitzendkrachten in ploegendienst moeten net als de collega’s bij het inlenende bedrijf over hun snipperdagen ook de ploegentoeslag krijgen. De uitzendbedrijven blijken dit dan weer niet uit zichzelf met terugwerkende kracht te doen. Misselijk.

Vertrouwen is goed maar controleren is beter. Check je loon, je loongroep, je uurloon en je toeslagen. En laat zoiets niet lopen want als je werkgever onderbetaling niet alsnog oplost, geldt bij de rechter een verjaringstermijn van vijf jaar.

Janwillem Compaijen
janwillem.compaijen@fnv.nl

Deze column verscheen in septmber 2018 in het FNV magazine Industrie.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

;