Acties piloten KLM

Door Redactie 21 augustus 2018

De VNV heeft een ultimatum gesteld met eisen voor hun cao. Dat is de cao die voor dezelfde periode zal gaan gelden als de grond cao waar op hoofdlijnen overeenstemming over is, maar die ook nog niet volledig is afgerond. Over twee weken is het laatste overleg over de grond cao.

De VNV zet het conflict op scherp. Dat is op zich niet vreemd, dat doet FNV ook regelmatig. De eisen herkennen wij ook: werkdruk.

Maar veel werknemers op de grond fronsen de wenkbrauwen bij dit conflict: piloten zijn wel de KLM werknemers met de hoogste salarissen!

En daar knelt wat FNV betreft de schoen: KLM gaat elke discussie over de inkomensverhoudingen in het bedrijf uit de weg. Om de lieve vrede stelt men dat alle cao domeinen gelijk behandeld zullen worden. Sommigen slaan dan meteen aan het rekenen of dat wel klopt. Vergelijkingen van cao-resultaten leidt echter niet snel tot overeenstemming.

FNV heeft in slechte tijden steeds gesteld dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moesten dragen. Dus niks gelijke bijdragen!

FNV stelt dat in goede tijden de inkomensverhoudingen bespreekbaar moeten zijn. Nee, historisch scheef gegroeide verhoudingen hoeven niet meteen op zijn kop, maar de historie mag ook niet als rechtvaardiging gebruikt worden om in de toekomst niks te willen veranderen.

KLM zal bij het conflict over de piloten cao ook moeten bedenken wat dit betekent voor de interne verhoudingen.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.