Iedereen moet een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Door Redactie 15 januari 2019

In de Sociale Werkvoorziening zijn de gevolgen van het kabinetsbeleid en de Participatiewet dagelijks merkbaar. Bianca Wilke komt in actie tegen die oneerlijkheid.

Bianca Wilke - Werken met een arbeidsbeperking

‘Ik heb mazzel dat ik nog bij de Sociale Werkvoorziening in Doetinchem werk. Maar ook bij ons gaat de uitstroom zo snel dat ik vrees dat er over een paar jaar geen SW meer is. Alleen hele uitzonderlijke gevallen, mensen met een zware lichamelijke of geestelijke beperking die echt niet bij een werkgever terecht kunnen, komen nu nog binnen. Zij vallen ook niet onder de wet Sociale Werkvoorziening, maar onder de Participatiewet.’

Ontzettend oneerlijk

‘Omdat er alleen nog hele zware gevallen bijkomen, verandert de sfeer op zo’n groep ook. De samenstelling is nu heel anders dan een paar jaar geleden. En het ergste is nog dat deze mensen niet eens voor echt loon werken, maar alleen nog voor een uitkering. Daar worden ze oprecht verdrietig van. Ze moeten gaan werken als vorm van re-integratie, maar krijgen daar niet voor betaald. Terwijl de collega die tegenover ze zit voor hetzelfde werk wel krijgt betaald. Dat is ontzettend oneerlijk.’

Uitbuiting

‘Net zoals loondispensatie ontzettend oneerlijk is. Mensen met een beperking die zich volledig inzetten, zouden daarmee onder het wettelijk minimumloon moeten gaan werken. Dat vind ik uitbuiting. Een hele groep mensen krijgt zo geen kans een zelfstandig bestaan op te bouwen.’

Mensen worden geschoffeerd

‘Ik maak me zorgen, de toekomst is erg onzeker. Zware gevallen komen bijna allemaal na drie maanden alweer thuis te zitten, omdat er geen beleid is. Ik heb een gat in de lucht gesprongen toen bleek dat de loondispensatie niet doorging. Maar nu moet het kabinet doorpakken en zich richten op een Sociaal Ontwikkelbedrijf, waar plek is voor iedereen. En waar mensen voor een net cao-loon werken. Want nu bouwen ze geen pensioen op, niks. VVD wil toch dat werken loont? Zorg er dan voor dat mensen echt een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen door te werken. Ik zie de toekomst somber in als dit kabinet doorgaat met het sluiten van de SW. Dan komen we allemaal thuis te zitten omdat er geen werk is. Mensen worden echt geschoffeerd door dit beleid.’

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Het is tijd voor een socialer Nederland. Durf op te staan en knok mee voor echte banen, een hogere sociale standaard en een goed pensioen. Hulp nodig? Neem contact met ons op, wij helpen je graag! Samen gaan we voor een socialer Nederland.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.