8,5% en € 50 per maand loonsverhoging voor 140.000 medewerkers Rijksoverheid

Vakbondsleden hebben nu het laatste woord

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 29 maart 2024

Werknemers in de Rijkssector krijgen in juli 8,5% loonsverhoging en structureel € 50 per maand bovenop hun salaris. Daardoor gaan vooral werknemers in de lagere loonschalen er flink op vooruit. Daarnaast krijgen alle Rijksambtenaren in mei eenmalig € 1.200 uitgekeerd als inflatiecorrectie, in november een eenmalige uitkering van € 800, gevolgd door nog eens € 350 in juli 2025.

Inflatieachterstand gecompenseerd

Hiermee is de inflatieachterstand gecompenseerd en zelfs koopkrachtverbetering gerealiseerd. Dat is het resultaat na onderhandelingen van FNV Overheid en de andere vakbonden met het Rijk. Het onderhandelingsresultaat wordt nu voorgelegd aan de leden van de vakbonden. Die hebben het laatste woord.

Sociale veiligheid

Naast loon zijn ook concrete afspraken gemaakt om de sociale veiligheid op de werkvloer te verbeteren. De Rijksoverheid stelt bijvoorbeeld een onafhankelijke integriteitscommissie in met een calamiteitenprocedure. Die procedure is bedoeld voor integriteitssituaties die direct gerelateerd zijn aan het werk, zoals een acute maatschappelijke misstand, ernstige druk of ernstige ongepaste bejegening.

Ophoging IKB

Het individuele keuzebudget van Rijksambtenaren stijgt naar 16,5% en wordt uitgebreid met de mogelijkheid om studieschuld af te lossen met een maximum van € 2.000 per jaar.

Betaald zorgverlof omhoog

Het betaalde zorgverlof gaat omhoog van twee naar vier weken. En er komt ondersteuning voor mensen met overgangs- of menstruatieklachten. Zij krijgen de mogelijkheid om op andere uren te werken of werkzaamheden tijdelijk aan te passen zodat deze minder belastend zijn.

Gedeeltelijke jubileumuitkering

Er zijn ook afspraken gemaakt voor werknemers die kort voordat ze in aanmerking zouden komen voor een jubileumuitkering de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken en uit dienst gaan. Zij krijgen in de nieuwe cao een gedeeltelijke jubileumuitkering. Daarmee wordt hun positie hetzelfde als die van werknemers die vanwege bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid uit dienst gaan. Zij kregen al een gedeeltelijke jubileumuitkering.

Ledenraadpleging

De vakbonden raadplegen in de komende weken hun leden. Als zij akkoord gaan loopt de nieuwe cao Rijk van 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025.