Ugandese vakbond valt in de prijzen met Solidariteitsproject van de FNV

Breaking Through Award

Door Redactie 31 augustus 2023

Van 28 tot 30 augustus kwamen rond de 1400 vakbondsactivisten uit de hele wereld bij elkaar in de Verenigde Staten. Onder de titel “rising together” werd in Philadelphia het zesde congres van de mondiale vakbondskoepel UNI gehouden, de organisatie die wereldwijd alle vakbonden in de sector handel organiseert.

/getmedia/d54a2152-e3a6-4cbb-b009-55d2efe273b3/Breaking-Through-Awards-Ugandese-vakbond-wint-prijs.jpg

Vakbond HTS valt in de prijzen

Tijdens deze bijeenkomst werd de “Breaking Through Award”, een jaarlijkse internationale prijs die wordt uitgereikt aan vakbonden die bijzondere resultaten hebben behaald, uitgereikt. Deze award ging dit jaar naar de Ugandese vakbond HTS voor het afsluiten van hun eerste cao binnen de Carrefour-supermarktketen in Uganda. Het was tegelijkertijd ook een pluim voor de FNV, want de “organizing”-campagne van HTS is deels gefinancierd uit het FNV-Solidariteitsfonds. En een project waarin FNV-kadergroep en Lidl-kaderleden en bestuurder Fatma Bugdayci van FNV-Handel actief zijn.

Unieke overeenkomst tussen vakbonden en multinationals

Carrefour opende haar eerste supermarkten in Uganda in December 2019. Inmiddels zijn er 7 vestigingen en werken er meer dan 500 werknemers. Onder druk van de vakbonden die actief zijn binnen Carrefour heeft de supermarktmultinational een zogenaamd “global framework agreement” (GFA) gesloten. Zo’n overeenkomst is een soort ‘wereldwijde cao’ waarin afspraken staan tussen een multinationaal bedrijf en een mondiale vakbondskoepel over het garanderen van vakbondsrechten in het bedrijf en in de keten.

Impuls voor verbreding en internationale uitwisseling

FNV-kaderleden van de LIDL en de betrokken bestuurder, Fatma Bugdayci, zagen hier direct het belang in van het project. Niet alleen om de “organising”-campagne in Uganda te steunen, maar ook om over de grenzen heen van hun Franse en Ugandese vakbondskameraden te leren. Een van doelen van de FNV is namelijk om binnen Lidl ook te komen tot een ‘mondiale cao’ of ‘Global Framework Agreement’. Daarom bestaat het project ook uit een serie online workshops om met dit type overeenkomsten sterker te worden op de werkvloer. De betrokken Internationale Werkgroep (WIS) van de sector FNV-Handel diende ook een verzoek in bij het FNV-Solidariteitsfonds ter financiering.

Wegens succes verlengd

Inmiddels boekt het project dus het nodige resultaat. De HTS vakbond in Uganda organiseert inmiddels 300 van deze werknemers. In April 2023 hebben ze hun eerste cao afgesloten. Fatma Bugdayci, die met een aantal FNV-kaderleden in Philadelphia aanwezig is, meldt: “Dit betekent dat werknemers in Carrefour Uganda nu recht hebben op zwangerschapsverlof, vakantiedagen, werktijden, etc. Ik ben enorm trots dat we hieraan hebben kunnen bijdragen samen met Wis-Handel, FNV Kadergroep Lidl en Mondiaal FNV”.

Het is een mooi voorbeeld van grenzeloze solidariteit voor en door kaderleden. Lees meer over internationaal werk door FNV leden en bekijk het orginele persbericht van UNI in het Engels.

Kom je ook naar het FNV Solidariteitsfestival?

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.