Geen mens staat alleen

portret Jelle Reijman
Door Jelle Reijman 1 december 2023

Terwijl de Tweede Kamer mogelijke nieuwe coalities verkent, kijkt vakbond FNV vooruit. “Daarin handelt de FNV op basis van haar eigen grondslag”, benadrukt FNV-voorzitter Tuur Elzinga. “We laten ons leiden door de fundamentele waarden van gelijkwaardigheid van alle mensen, van vrijheid, rechtvaardigheid en solidariteit. Dat is onze niet onderhandelbare basis.”

Elzinga: “Wij gaan uit van de democratische beginselen en van de grondrechten voor iedereen. Wij vinden als vakbond FNV onze oorsprong en kracht in de solidariteit tussen werkenden onderling, tussen niet-werkenden onderling en tussen werkenden en niet-werkenden. Zondebokpolitiek en discriminatie op welke grond dan ook, zullen wij  nooit accepteren.”

“Onze achterban is net zo divers als de Nederlandse samenleving. Van links tot rechts verenigen wij mensen. Die breedte is onze kracht. Wij zullen niemand laten marginaliseren. Helemaal niemand. Net als in elke brede beweging, zijn er bij ons ook gezonde discussies. De ene groep wil opstaan voor het één en de volgende groep tegen het ander. Daarin respecteren wij elkaar en geven wij elkaar de ruimte. Vanuit deze diversiteit en gescherpt door het debat, worden wij het over veel zaken eens. Juist vanuit de overtuiging dat we samen verder komen.”

“Zo delen wij het inzicht dat het afbraakbeleid van de afgelopen jaren heeft geleid tot grote onvrede in de samenleving. Dat zie je nu ook terug in het verkiezingsresultaat. Er is genoeg geld, maar het gaat niet naar onze inkomens, ons onderwijs en onze zorg. Het komt terecht in de zakken van grote bedrijven en hun aandeelhouders. Tegelijkertijd wordt het leven steeds duurder en daarnaast zijn woningen onbetaalbaar. Dat moet ophouden en daar zullen wij welke politieke uitkomst dan ook op beoordelen. Verdeel- en heerspolitiek gaat dit in elk geval niet oplossen.”

“De FNV staat te allen tijde voor een eerlijke en rechtvaardige samenleving. Wij zullen de politiek beoordelen op wat zij daadwerkelijk gaan doen om de bestaanszekerheid van iedereen te verbeteren. Dus zonder te tornen aan de rechtsstaat en de rechten van minderheden. Versterk de positie van werknemers en verhoog het wettelijk minimumloon naar 16 euro per uur en daaraan gekoppeld de AOW en de uitkeringen. Handen af van onze sociale zekerheid en onze publieke sectoren! En handen af van het recht op vrije journalistiek!”

“Als vakbond knokken wij elke dag voor een zeker bestaan voor iedereen. Daarom groeien wij en op basis daarvan zullen we ons blijven verenigen. Want alle mensen - werkend, gepensioneerd of uitkeringsgerechtigd - verdienen beter. Nederland verdient beter!”