FNV op de bres voor gevangen vakbondsleiders in Belarus

Door Redactie 7 november 2023

Vakbondsvertegenwoordigers uit tientallen landen kwamen eind oktober in Bremen samen om plannen te smeden hoe ze gevangen genomen vakbondsactivisten van de BKDP in Belarus kunnen ondersteunen. Ook een FNV-delegatie reisde af naar Duitsland. Gesina Hoogsteen: “Op dit moment zitten er nog zo’n 45 vakbondsactivisten gevangen. Hun gezondheidssituatie is soms slecht en hun families hebben geen inkomen.”.

Salidarnast

Vakbondsrechten onder druk

Vakbondsrechten staan al lang onder druk in Belarus. De repressie nam ongekende proporties aan na de openlijke kritiek van de onafhankelijke vakcentrale BKDP op de steun van de Belarussische regering aan de Russische inval in de Oekraïne. De vakcentrale moest worden ontbonden, de kantoren gesloten. Spullen werden in beslag genomen, de vakbondstop werd opgepakt en gevangen gezet. Vandaag de dag zitten tientallen BKDP-leden in de gevangenis of in strafkampen. Velen van hen wonen als politieke vluchtelingen in het buitenland.

Afdwingen vakbondsrechten in Belarus

De vakbondsactivisten die Belarus zijn ontvlucht, hebben in Duitsland de organisatie Salidarnast opgericht. Sinds haar oprichting organiseert zij regelmatig internationale solidariteitsbijeenkomsten.

Wim Dekker is actief FNV-lid en al sinds lange tijd betrokken bij solidariteit met de Belarussische BKDP: “We hebben in Bremen plannen gemaakt om onze vakbondscollega’s in Belarus te ondersteunen. Het helpt hierbij dat net Artikel 33 is aangenomen binnen de internationale arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties.

Dat is een internationale afspraak die de Belarussische regering oproept om per direct vakbondsrechten te respecteren en wereldwijd regeringen vraagt om hun politieke- en handelsinvloed te gebruiken om dat in Belarus af te dwingen. De bijeenkomst ging er vooral over hoe we als vakbeweging dit artikel kunnen gebruiken om in Belarus bij te dragen aan respect voor vakbondsrechten.”

Steun aan gevangenen en families

Gesina Hoogsteen is werkzaam in de chemie en lid van de internationale werkgroepen van het Netwerk Vrouwen FNV. Ook zij zet zich al lang in voor vakbondsrechten in Belarus. “Het ging ook veel over hoe we de gevangen genomen collega’s van de BKDP concreet kunnen ondersteunen. Op dit moment zitten er nog zo’n 45 vakbondsactivisten gevangen. Hun gezondheidssituatie is soms slecht en hun families hebben geen inkomen. Hen op dit moment steunen is een belangrijke boodschap van solidariteit vanuit de internationale vakbeweging: we zijn hen niet vergeten, zij kunnen op ons rekenen.”

Solidariteit FNV

FNV heeft een lange solidariteitsrelatie met de Belarussische vakcentrale BKDP. Afgelopen maand werd er vanuit het FNV Solidariteitsfonds een projectaanvraag van Salidarnast goedgekeurd om de gevangen genomen vakbondsleden in Belarus te kunnen ondersteunen met humanitaire en juridische steun. En ook de families bij te staan. Tijdens het laatste Solidariteitsfestival was een vertegenwoordiger van Salidarnast, Lizaveta Merliak, een van de sprekers. FNV blijft actief in de campagne voor vakbondsrechten in Belarus.

Voor een Engels verslag, zie Bremen hosted international trade union conference on workers' rights in Belarus (salidarnast.info).

Wil je ook internationaal actief worden voor FNV? Check Internationaal werk door FNV-leden - FNV.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.