FNV-onderzoek: Bedrijven boeken recordwinsten, maar koopkracht daalt

Zelfs met inflatiecompensatie hebben werkgevers meer winst dan gemiddelde afgelopen 10 jaar.

portret Jelle Reijman
Door Jelle Reijman 1 november 2023

De vier rijkste Nederlanders bezitten evenveel vermogen als de 8 miljoen armste Nederlanders, blijkt uit onderzoek dat FNV vandaag publiceert. ‘Het gaat om de hebzucht van een kleine groep aan de top, met name onder grote bedrijven en hun aandeelhouders’, ziet FNV-voorzitter Tuur Elzinga. ‘Zij sturen aan op financieel rendement voor zichzelf en hun aandeelhouders ten koste van de werkenden.’

FNV heeft  onderzoek gedaan naar de verhouding tussen bedrijfs- en vermogenswinsten enerzijds en de loonontwikkeling anderzijds. Uit deze cijfers komt naar voren dat door bedrijven zoveel winst is gemaakt, dat al het verlies aan koopkracht gecompenseerd kan worden.

Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:

• Werkgevers trekken telkens parallellen met jaren ’70, maar dit klopt niet, want:

• Er wordt meer uren gewerkt.

• Nederland is ongelijker.

• Het sociaal minimum is lager.

• Bedrijven boeken recordwinsten.

• Werken loont ondertussen minder, omdat de lonen letterlijk minder waard zijn geworden.

• Dat komt niet door marginale druk,

• maar door het feit dat de werkgevers winsten verhogen door de koopkracht van lonen te verlagen.

• De winstgevendheid van bedrijven is historisch hoog.

• Loonsverhoging en inflatiecompensatie hoeven daardoor niet te leiden tot hogere prijzen, want bedrijven kunnen dit betalen uit de winsten.

• Er blijft dan nog genoeg winst over, dan het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar.

• De rijkste vier Nederlanders bezitten evenveel vermogen als de armste helft van Nederland, dus evenveel als de armste 8 miljoen Nederlanders.

Elzinga: ‘De hoge inflatie van afgelopen jaar heeft een groot gat in de koopkracht van de lonen geslagen. Die achterstand moet wat de FNV betreft geheel worden gecompenseerd door de werkgevers. En zelfs dan blijft er nog steeds een meer dan gemiddelde winst voor het bedrijfsleven over. Wij zullen daarom het eerlijke deel van de koek blijven opeisen!’

Steeds duurdere pinautomaten

Elzinga: ‘Waar de werkgevers de hele tijd moord en brand roepen en stellen dat zij zich als pinautomaat behandeld voelen, constateer ik dat deze pinautomaten wel steeds hogere pinkosten berekenen: mensen werken steeds meer, maar kunnen steeds minder pinnen.’

Dag van de Bestaanszekerheid