FNV: Sociale speerpunten mogen in Europese troonrede Von der Leyen niet ontbreken

portret Arjan de Boer
Door Arjan de Boer 13 september 2023

Vandaag spreekt EU Commissievoorzitter Ursula von der Leyen haar ‘State of the Union’ uit. Nog een krap jaar heeft ze om haar beloftes waar te maken, voordat er nieuwe Europese verkiezingen zijn en er een volgende Europese Commissie aantreedt. In haar ‘Europese troonrede’ worden de piketpalen voor dit laatste jaar geslagen.

Ursula von der Leyen spreekt het Europarlement toe

Volgens de FNV mogen eerlijk platformwerk, een rechtvaardige klimaat- en digitale transitie en een einde aan onbetaalde stageplaatsen voor jongeren in haar plannen niet ontbreken.

Leveren op reguleren platformwerk

Voor FNV Internationaal Secretaris Petra Bolster is het duidelijk dat één ding sowieso een speerpunt moet zijn: “Von der Leyen moet nu écht gaan leveren op Europese wetgeving die platformwerk eerlijk zal reguleren en de rechten van platformwerkers zal beschermen.” De onderhandelingen hierover tussen de EU-landen en het Europees Parlement zitten in de laatste fase. Er is nog maar een krap jaar over om tot een goed akkoord te komen. Hierbij gaat het al lang niet meer om enkel fietskoeriers. Bolster: “Platformbedrijven poppen nu op in bijna alle sectoren van de economie. Daarom is het keihard nodig dat we regels opstellen die mensen beschermen tegen de marktmacht van deze platform-multinationals.”

Echte zelfstandigen kunnen daarbij gewoon hun gang gaan, maar zogenaamde ‘schijnzelfstandigen’ – mensen die eigenlijk gewoon werknemer zijn - verdienen een cao mét de daarbij behorende bescherming van het arbeidsrecht. “Omdat je als platformwerker niet bij de algoritmes kunt die jouw werk aansturen is een omkering van de bewijslast nodig. Laat het platformbedrijf maar aantonen dat zij níet bepalen hoe jij je werkzaamheden uitvoert. Dan stoppen we schijnzelfstandigheid,” stelt Bolster. Sommige EU-landen willen het platformwerkers juist moeilijker in plaats van eenvoudiger maken om naar de rechter te stappen om hun recht te halen. “Dat mag de Europese Commissie niet laten gebeuren, dat kun je de platformwerkers die slechts fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden willen niet aandoen,” stelt Bolster namens de FNV.

Sociale voorwaarden bij uitgeven van EU-geld

Er moeten wat de FNV betreft ook sociale voorwaarden worden verbonden aan het Europese begrotingsbeleid en bij publieke aanbestedingen, staatssteun en subsidies. Bij Europese aanbestedingen is ‘de laagste prijs boven kwaliteit en goede arbeidsvoorwaarden’ te lang leidend geweest. “Eigenlijk zou het een no-brainer moeten zijn om alleen nog EU-geld uit te geven bij een bedrijf dat ook een collectieve arbeidsovereenkomst getekend heeft,” zegt Bolster.

Om voorbereid te zijn op de toekomst is het goed dat er volop wordt ingezet op de klimaat- en de digitale transitie in Europa. Het is nog beter als de mensen die de transitie moeten maken daarbij kunnen rekenen op de bescherming van een cao. “In Europa wordt er door overheden een triljoen uitgegeven bij bedrijven, het is nodig om daar eisen aan te stellen zodat dat ook op een sociaal houdbare manier gebeurt, aldus de FNV-er. “Wat ons betreft moet dit de kern zijn van Europa’s nieuwe industriepolitiek.”

Stop onbetaalde stages

Ook jongeren mogen niet vergeten worden. “Werken voor nop, als je je eerste stappen richting de arbeidsmarkt zet, doet mij middeleeuws aan,” aldus Bolster. Gelukkig is in het Europees Parlement een initiatiefvoorstel aangenomen om betaling te verplichten bij stagewerkzaamheden. De Commissievoorzitter moet haar belofte houden en dit zo snel mogelijk omzetten in wetgeving. Bolster Damen: “Op deze manier garanderen we dat jongeren een goede start maken met hun loopbaan, we hebben geen moment te verliezen.”