FNV: Petitie en campagne voor afschaffen jeugdloon van start

Sander Wageman
Door Sander Wageman 1 september 2023

Er moet zo snel mogelijk een einde komen aan het jeugdloon, vindt FNV Young & United. De bond wil dat iedereen vanaf 18 jaar in Nederland een volwassen loon krijgt en start daarom vandaag met een landelijke petitie en campagne. Yasmin Ait Abderrahman, voorzitter FNV Young & United: ‘Het is echt niet meer uit te leggen dat in Nederland een 18-jarige ongeveer de helft verdient van wat een 21-jarige krijgt voor exact hetzelfde werk.’

Vandaag start FNV Young & United daarom met een landelijke petitie die druk moet zetten op een nieuw kabinet om het jeugdloon vanaf 18 jaar zo snel mogelijk af te schaffen. In de afgelopen jaren  heeft de FNV samen met werkgevers al in tal van sectoren via cao-afspraken korte metten gemaakt  met jeugdschalen, maar de jongerentak van de vakbond wil dat het wettelijk geregeld wordt. Zodat er eens en voor altijd afgerekend kan worden met deze oneerlijke regeling die bijvoorbeeld nog wordt gebruikt in supermarkten en in de horeca waar veel jonge mensen werken.

Financieel het zwaarst

Yasmin Ait Abderrahman: ‘Een volwassen werknemer van 18 jaar die moet rondkomen van het minimumjeugdloon krijgt 5,76 euro per uur (€ 862,50 per maand) en verdient daarmee ongeveer de helft van het salaris dat zijn 21-jarige collega krijgt (€ 1.725 per maand) die exact hetzelfde werk doet. Terwijl het juist deze groep jonge werkenden is die het financieel het zwaarst heeft. We weten dat zelfstandige 18-jarigen niet kunnen rondkomen van het jeugdloon én niet van de bijstand. In Duitsland en België verdienen 18-jarigen wel allemaal een volwaardig loon. Tijd dus om dat hier nu ook eindelijk eens goed te regelen.’

Enquête

Vorig jaar hield FNV Young & United een enquête onder ruim 1200 jong werkenden tot 21 jaar. Daaruit bleek dat bijna 1 op de 3 van hen te maken heeft met geldproblemen. Bijna een op de tien (9%) kampt zelfs met grote geldproblemen. Opvallend is ook dat ongeveer de helft van de ondervraagde jongeren aangaf dat op kamers wonen financieel niet haalbaar is.

Petitie

De komende maanden voert FNV Young & United campagne om het jeugdloon af te schaffen. Op www.wegmetjeugdloon.nl is meer informatie te vinden en kan de petitie ondertekend worden. De digitale handtekeningen worden uiteindelijk aangeboden aan de Tweede Kamer. Met de verkiezingen in aantocht is het volgens de jongerenvakbond nú de tijd om de druk op te voeren.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.