Cao-resultaat bij Teijin Aramid

FNV Procesindustrie, CNV Vakmensen en De Unie hebben een cao-resultaat bereikt met de aramideproducent

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 8 maart 2023

In de cao, met ingangsdatum 1 april 2023, gaat het loon stapsgewijs met 7,58% omhoog: per 1 juni met 6% en per 1 oktober met 1,25%.

Daarnaast krijgen de werknemers € 1.250 compensatie voor de inflatie van 2022-2023, eenmalig € 1.500 uit een “Groen Fonds” voor energiebesparende investeringen en een extra persoonlijk opleidingsbudget van € 500 per jaar.

Passende oplossingen

Janwillem Compaijen, onderhandelaar FNV Procesindustrie: ‘Voor de torenhoge inflatie in het rampjaar 2022 hebben we prima passende oplossingen. Waar andere werkgevers met zogenaamd moderniseren de cao willen verslechteren, hebben we hem bij Teijin Aramid, samen met de werkgever, juist verbeterd en socialer gemaakt. Wanneer de algemene RVU-regeling na 1 januari 2026 verlengd wordt, is alvast afgesproken dat die dan meteen ook voor Teijin Aramid gaat gelden.’

Persoonlijk ontwikkeling

Jan Admiraal, onderhandelaar De Unie: ‘We kwamen tot een evenwichtig onderhandelingsresultaat. Met goede kwalitatieve afspraken zoals het persoonlijk ontwikkelbudget en acceptabele loonafspraken om het verlies aan koopkracht zo goed mogelijk te stutten.’

Duurzame cao

Hank Oomkes, onderhandelaar CNV Vakmensen: ‘We zijn tot een duurzame cao gekomen zowel op het gebied van inkomen, persoonlijke ontwikkeling van medewerkers maar ook door het groen budget waarmee medewerkers een bijdrage krijgen van 1500 euro om hun woning te verduurzamen. De besparingen die daardoor ontstaan geven voor de langere termijn extra ruimte in de portemonnee.’

Overige afspraken

- Elke kilometer woon-werkverkeer gaat per 1 januari 2023 naar netto € 0,21 en per 1 januari 2024 naar netto € 0,22;

- De thuiswerkvergoeding wordt verdubbeld naar €3,76 per dag;

- De UWV-uitkering van 70% voor negen weken ouderschapsverlof in het 1e jaar wordt aangevuld naar 100% loon;

- Het vakantiegeld gaat van 8% naar 8,33%;

- En er is een pot van € 30.000 voor internationale en nationale vakbondsprojecten.

De vakbondsleden stemmen deze maand over het cao-resultaat. Bij Teijin Aramid in Emmen, Delfzijl en Arnhem werken 1300 mensen aan het vervaardigen van hoogwaardige synthetische vezels. De cao heeft een looptijd van 1 jaar.