Looneis voor 2023 is 14,3%

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 8 november 2022

De FNV heeft zijn looneis definitief bepaald, nu het CBS vanochtend met de inflatiecijfers van oktober is gekomen. Het inflatiecijfer van oktober is het percentage waarmee de lonen het komend jaar verhoogd moeten worden, wat de FNV betreft. Zo wordt de koopkracht van mensen met terugwerkende kracht structureel gerepareerd. Voor 2023 betekent dit, dat de lonen met 14,3% verhoogd moeten worden om de koopkracht van mensen op peil te houden.

Uiteindelijk wil de FNV automatische prijscompensatie in alle cao’s ingevoerd zien, zodat mensen voortaan standaard kunnen rekenen op behoud van hun koopkracht.

Flinke loongolf nodig

FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha: ‘De lonen van onze leden moeten hun waarde behouden. Mensen werken harder, de prijzen zijn extreem toegenomen. De winsten zijn in de afgelopen 1,5 jaar ook toegenomen. Als land zijn we sinds vorig jaar weer wat rijker geworden. Onze leden moeten daar een eerlijk deel van terugzien. Maar zij gaan er flink op achteruit en betalen daarmee weer de rekening van een crisis. Minimaal structureel koopkrachtbehoud is dan ook wat nodig is. Sinds jaar en dag zetten wij ons daarvoor in. De beste manier om dat te bewerkstelligen is automatische prijscompensatie. Het inflatiecijfer van oktober 2022 is voor het komend jaar het uitgangspunt voor wat we op tafel leggen. De inflatie is ongekend hoog, daarom is een flinke loongolf bittere noodzaak. Gelukkig kunnen veel bedrijven dat ook betalen. Maar te vaak kiezen zij ervoor om de rekening van de prijsstijgingen bij hun werknemers neer te leggen. En dat, terwijl veel werknemers niet of nauwelijks meer rond kunnen komen.’

Structureel koopkrachtverlies

Door de torenhoge inflatie zien heel veel huishoudens hun lonen terugzakken naar het niveau van 1998. De overheidsmaatregelen repareren de inkomensdaling voor een deel, maar zij zijn grotendeels tijdelijk. De koopkracht van vooral mensen met een modaal inkomen wordt er nauwelijks mee gerepareerd. Het forse koopkrachtverlies waar mensen mee te kampen hebben wordt niet structureel gerepareerd zolang de lonen geen volledige compensatie bieden voor de prijsstijgingen. Met de looneis van FNV gaat de bond die inkomenscrisis de komende jaren te lijf.

Goede moment

Boufangacha: ‘We zien dat de lonen gestaag stijgen. Het is echter nog te weinig om de inkomensdaling structureel te repareren. Werkgevers calculeren de overheidsmaatregelen graag in met wat ze op tafel leggen. Maar zolang de lonen structureel achterblijven, zullen wij er komend cao-seizoen en daarna voor staan om met goede afspraken arbeid weer gewoon eerlijk te belonen. We hebben momentum: er is schaarste. Mensen lopen weg als ze elders meer kunnen verdienen. Zeker als ze weinig binding voelen met een bedrijf of organisatie omdat ze te weinig worden gewaardeerd.’

Ledenwinst

De FNV ziet dat de onderhandelingspositie van werknemers sterker wordt, zeker als veel mensen lid zijn van de vakbond. Bij de NS, de Metaalsector en onlangs bij IKEA en de Transportsector heeft de FNV laten zien dat als werknemers zich samen organiseren, werkgevers bereid zijn goede loonafspraken te maken. Boufangacha: ‘Het is dan ook geen toeval dat de afgelopen twee maanden ledenwinst is geboekt. Hoe meer leden we hebben, hoe beter we in staat zijn goede cao-afspraken realiseren.’