Presentatie nieuwe pensioenwet

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 30 maart 2022

Vandaag werd de nieuwe pensioenwet naar de Tweede Kamer gestuurd. Tijdens een persbriefing werd de wet gepresenteerd door minister Schouten (Pensioenen) en door FNV-voorzitter Tuur Elzinga en VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen.

pensioenwet

FNV-voorzitter Tuur Elzinga: 'Ons doel was een toekomstbestendig en eerlijker pensioenstelsel met een beter perspectief op een ge├»ndexeerd pensioen. Dat is gelukt. Tegelijkertijd zijn veel goede dingen uit het oude stelsel behouden, zoals de kracht van collectiviteit en de solidariteit tussen generaties. We zien dat eerder behaalde mijlpalen, het vertragen van de verhoging van de AOW-leeftijd en eerder met pensioen bij zwaar werk, ervoor zorgen dat mensen gezonder de eindstreep halen.'

Verder geeft de FNV-voorzitter bij de presentatie aan trots te zijn op vooral de leden van de FNV. Elzinga: 'Ik ben trots op alle partijen die bij het pensioenakkoord in 2019 betrokken waren, op alle deskundigen uit het veld die bij de verdere uitwerking betrokken waren. Maar vooral trots op mijn achterban. Want het was de actiebereidheid in de achterban van de vakbeweging die dit dossier met twee stakingsdagen in 2019 heeft vlotgetrokken. Het heeft geleid tot het pensioenakkoord en gezorgd dat we zeer nauw zijn betrokken bij de hele uitwerking van dat akkoord.'