Ondernemingsraad en vakbond, waar vinden die elkaar?

Door Redactie 15 februari 2022

Er zijn ondernemingsraden die nog nooit met een vakbondsbestuurder hebben gesproken, en or-en die heel frequent contact hebben met de vakbond. Wat missen die eerste ondernemingsraden? En hoe haal je als or (en bestuurder) het meeste uit regelmatig contact?

ondernemingsraad bijeen

Op inhoudelijke onderwerpen

Vakbondsbestuurders hebben kennis en praktijkervaring over een heel aantal onderwerpen waar de or mee te maken kan krijgen. Zoals bijvoorbeeld functiewaardering, of roosters & werktijden. Een or die goed beslagen ten ijs wil komen bij instemmingsaanvragen maakt hier graag gebruik van.

Ook voor een initiatiefvoorstel kan een or putten uit vakbondskennis. Een generatiepact regeling is een mooi voorbeeld daarvan. Een generatiepact kan een oplossing zijn voor specifieke knelpunten rondom duurzame inzetbaarheid. Kennis van de vakbondsbestuurder kan de or helpen bij de formulering van een goed voorstel.

Via het sociaal plan

Bij een reorganisatie waar er ingekrompen wordt moet de or een advies geven, of bij een fusie/overname. De or adviseert onder andere over de maatregelen die worden voorgesteld om de gevolgen voor medewerkers op te vangen. Bij boventalligheid van medewerkers is een sociaal plan, afgesproken door de vakbond(en), zo’n maatregel om gevolgen op te vangen. Hier is het van groot belang dat er goed wordt afgestemd door or en vakbond. De stelregel is: geen advies zonder sociaal plan, geen sociaal plan zonder advies. Op deze wijze wordt de rollen van de or en de vakbond maximaal versterkt.

Kortom, samen sta je sterker.

Een reorganisatie? Wat nu!? Download de brochure (pdf)

Lees ook:  Sociaal plan en de or