Sociaal plan en de or

Welke rol speelt de or?

Als een bedrijf gaat fuseren of reorganiseren, kan dat gevolgen hebben voor de werknemers. Daarom spreekt de vakbond met de werkgever een sociaal plan af. Welke rol speelt de or bij het sociaal plan?

Samen met de vakbond

Als arbeidsplaatsen vervallen door een reorganisatie of fusie zal de FNV met de werkgever onderhandelen over een sociaal plan. Daarin staan afspraken om de gevolgen van de reorganisatie zo goed mogelijk op te vangen. De or kan ook bij de onderhandelingen aanwezig zijn. Neem contact op met de FNV-bestuurder .

De or heeft adviesrecht

Ook moet de or advies uitbrengen over het sociaal plan. Om een goed advies te kunnen geven, is het handig om te overleggen met de FNV-bestuurder. Trek zoveel mogelijk samen op met de vakbond. Houd elkaar op de hoogte van de ontwikkelingen. Een vaak gemaakte afspraak tussen de or en vakbond is dat de or pas advies geeft over het sociaal plan, nadat het sociaal plan door de vakbond is vastgesteld.

Afspraken in de cao

Kijk ook in de cao of er afspraken zijn gemaakt over overleg met de vakbond. Soms staat in de cao ook iets over het voorkomen van gedwongen ontslagen.

Sociaal plan zonder de vakbond

Bij sommige reorganisaties is de vakbond niet betrokken bij het afsluiten van het sociaal plan. Bijvoorbeeld als er nauwelijks vakbondsleden zijn. In dat geval kan de or een sociaal plan afspreken met de werkgever.

De FNV helpt

Heb je vragen over de ondernemingsraad (or), of personeelsvertegenwoordiging (pvt)? Bijvoorbeeld over welke rechten jouw or heeft? Of hoe je het beste in een bepaalde situatie kunt reageren als or? Stel hem aan het Or-Adviespunt.

Neem contact op met het Or-Adviespunt