Long COVID-fonds belangrijke eerste start voor langdurig zieke zorgmedewerkers

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 25 februari 2022

Minister Helder heeft vandaag in een brief aan de Tweede Kamer de toezegging gedaan dat er een long COVID-fonds voor zorgmedewerkers komt. Dit is gekomen na voortdurende druk vanuit de FNV en de inzet van zorgmedewerkers die hun meldingen deden in het FNV long COVID-fonds.

zorgmedewerkers

Inmiddels zijn hier meer dan 4.100 meldingen op binnengekomen. De minister heeft de toezegging gedaan voor een fonds zodat werkgevers de zorgwerknemers 6 maanden langer in dienst kunnen houden.

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Het is een belangrijke eerste stap. Mensen waarvan hun baan over een paar weken op de tocht stond - zo’n 900 zorgmedewerkers - hoeven deze nu niet kwijt te raken. Zij krijgen nu langer hersteltijd. De toezegging van de minister vinden wij ook een belangrijke stap voor erkenning voor de ernst en de duur van herstel van long COVID. Wel willen wij met minister Helder in gesprek blijven over de duur. Er moet een oplossing komen voor medewerkers die na deze extra zes maanden nog niet voldoende zijn hersteld.’

FNV pleitte bij de minister ook voor een extra financiƫle tegemoetkoming. Werknemers hebben meer herstelkosten gemaakt dan door hun ziektekostenverzekeraar werd vergoed.

Jong: ‘Wij vinden dat hier uiteindelijk ook een oplossing voor moet komen, want deze kosten drukken bij veel zorgmedewerkers zwaar. Maar het belangrijkste is dat zij voorlopig hun baan behouden en niet al fors terugvallen in loon. Nu is het aan werkgevers dat zij ook als de donder de aanvraag doen bij het ministerie om hun zieke medewerkers zes maanden langer in dienst te houden.’