FNV Senioren: Ontkoppeling AOW is schandalig

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 17 december 2021

FNV Senioren vindt het voornemen van het nieuwe kabinet om de AOW los te snijden van de overige uitkeringen, zoals het wettelijk minimumloon een bijzonder slecht idee.

Jan R. de Jong, voorzitter van FNV Senioren: ‘De koppeling van de AOW aan de andere uitkeringen is van oudsher een verzekering dat senioren na hun pensioen er financieel niet nog verder op achteruitgaan. Door dit te ontkoppelen zet je de bijl in de wortels van de sociale zekerheid.’

Compensatie onvoldoende

FNV-voorzitter Tuur Elzinga keerde zich ook al tegen deze ontkoppeling en vindt ook de compensatie via de voorgestelde ouderenkorting volstrekt onvoldoende: ‘Om de ouderenkorting te kunnen krijgen, moet je wel belasting betalen en dat is voor de mensen met alleen AOW en niet of nauwelijks aanvullend pensioen nou juist niet het geval.’

Regeerakkoord

Het plan om de AOW te ontkoppelen van de overige uitkeringen staat in het woensdag gepresenteerde Regeerakkoord. Het voorstel moet nog worden omgezet in een wetsvoorstel en daarna vindt de bespreking plaats in Tweede en Eerste Kamer.

De Jong: ‘Natuurlijk komen wij hiertegen in verzet. We hadden gehoopt dat het nieuwe kabinet de senioren financieel tegemoet zou komen, nu de indexatie van hun pensioen al zo lang uitblijft. We zijn bijzonder teleurgesteld dat juist het omgekeerde het geval lijkt. Hier leggen we ons niet bij neer.’