FNV wil € 100 per maand erbij voor medewerkers callcenters

Bonden brengen maandag hun eisen naar werkgevers

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 28 oktober 2021

€ 100 per maand meer salaris en eindelijk een fatsoenlijk pensioen. Dat zijn de belangrijkste eisen van de callcentermedewerkers voor hun nieuwe cao. Zij bieden deze maandag met FNV, CNV en Qlixs persoonlijk aan bij werkgeversvoorzitter Ronald van Schijndel in Rotterdam.

FNV eist € 100 per maand extra voor callcentermedewerkers

‘De 40.000 mensen die werken voor callcenters verdienen die loonsverhoging', zegt Elly Heemskerk, FNV-bestuurder Callcenters. 'Zij zijn onmisbaar geweest tijdens de hele coronacrisis en hebben Nederland draaiende gehouden. Zonder hen geen afspraken voor tests of vaccinaties, geen contact met je verzekeraar en bank of telefonische hulp als er iets misgaat bij het online winkelen.’

Woensdag eerste gesprekken over cao

De vakbonden en werkgevers praten woensdag 3 november voor het eerst over de nieuwe cao. De huidige cao loopt af op 31 december.

Een leefbaar loon betalen

Heemskerk: ‘Een callcentermedewerker verdient ongeveer € 10 per uur. Dat is veel te weinig. Hoe kun je daar nou knap van leven? De callcenterbedrijven hebben miljoenen verdiend door de pandemie. Zij kunnen en moeten hun mensen nu echt een leefbaar loon betalen.’

Nu nog geen pensioen

Ook willen de bonden dat de werknemers van callcenters pensioen krijgen. Dat is nu nog niet het geval. Roderik Mol, bestuurder CNV Vakmensen: ‘We hebben het hier over een witte vlek, een deel van de arbeidsmarkt waar mensen werken zonder pensioen op te bouwen. Dat is niet van deze tijd, volkomen zot en onacceptabel. Callcentermedewerkers willen ook een goed pensioen opbouwen via hun werkgever zodat ze later niet alleen moeten rondkomen van een magere AOW.’

Van postkamer tot teamleider

De cao Facilitaire Contactcenters moet gelden voor iedereen die werkt bij een callcenter, van de mensen in de postkamer tot aan de teamleiders. Dus niet alleen voor de agents.