Uitzendbureaus moeten stoppen met het pingpongen met mensen

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 29 september 2021

Vier uitzendkrachten hebben woensdag, tijdens de hervatte onderhandelingen over een nieuwe cao voor de uitzendbranche, een bord met hun eisen aan uitzendkoepels ABU en NBBU overhandigd. Ze willen dat hun werkgever stopt met hen als pingpongballen te behandelen. Uitzendkrachten werken vaak jarenlang achter elkaar, vaak voor dezelfde bedrijven, op tijdelijke contracten. Zonder enige vorm van zekerheid.

Heynsdijk: ‘Uitzendbureaus geven uitzendkrachten tijdelijke contracten, totdat dat wettelijk niet meer mag. Dan gaan ze voor 6 maanden de WW of de bijstand in om daarna weer terug te keren in hetzelfde onzekere contract in dezelfde baan.’

In mei van dit jaar trokken vakbonden FNV, CNV Vakmensen en De Unie de stekker uit de onderhandelingen omdat de uitzendkoepels geen fatsoenlijke afspraken wilden maken voor een goede cao voor uitzendkrachten.

Eisen blijven staan

Karin Heynsdijk, bestuurder FNV Flex: ‘Dat we na zo’n 3 maanden radiostilte weer met de NBBU en ABU om tafel zitten betekent niet dat we onze eisen hebben aangepast.’ De vakbond wil nog steeds dat uitzendkrachten vanaf de eerste dag hetzelfde betaald krijgen als hun collega’s in vaste dienst en dat ze pensioen opbouwen. En dat uitzendkrachten niet jarenlang in tijdelijke contracten werken. Heynsdijk: ‘Uitzendbureaus geven uitzendkrachten tijdelijke contracten, totdat dat wettelijk niet meer mag. Dan gaan ze voor 6 maanden de WW of de bijstand in en daarna keren ze weer terug in hetzelfde onzekere contract in dezelfde baan.’

Structureel werk

Veel uitzendkrachten worden ingezet op structureel werk en doen daarbij hetzelfde werk als collega’s die in vaste dienst zijn. Heynsdijk: ‘Uitzendwerk is bedoeld voor piek en ziek en niet als goedkope arbeid. De concurrentie op arbeidsvoorwaarden moet stoppen, dat is ook tussen werknemers en werkgevers afgesproken in het advies van de Sociaal Economische Raad (SER).’ De drie vakbonden, FNV, CNV Vakmensen en De Unie, willen een cao waarin dat SER-advies ook wordt overgenomen.