Schaarste? Meer loon en vaste banen

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 21 augustus 2021

Vanmorgen -zaterdag 21 augustus- was Tuur Elzinga te gast bij het programma Nieuwsweekend op radio 1. Thema: krapte op de arbeidsmarkt. ‘Dankzij de steunpakketten, die mede op ons initiatief tot stand kwamen, hebben veel mensen hun werk behouden’, gaf Elzinga aan.

‘Maar nu de economie zo snel en beter dan verwacht herstelt, moeten werknemers daarvan meeprofiteren. Zij zijn degenen die het werk doen. Overigens hebben de evenementensector en cultuur de steunpakketten de komende tijd nog hard nodig.’

Werkgevers houden hand op de knip

'In de metaal was een lange strijd nodig om een fatsoenlijke loonsverhoging te krijgen. Uiteindelijk lag er in juli een resultaat van 5,2% voor twee jaar. In de academische ziekenhuizen willen werkgevers  nog steeds geen loonsverhoging bieden. ‘Dat is hard nodig in deze overbelaste sector, ook om de schaarste aan personeel te verminderen. Door schaarste kunnen mensen wel individueel voor een beter loon onderhandelen, maar samen sta je sterker. Dus: word lid!', benadrukte Elzinga.

Meer vaste banen

Tevens benadrukte de FNV voorzitter dat er een SER-advies ligt om de vaste baan weer de norm te laten zijn. Elzinga gaat er van uit, dat een toekomstige regering dit overneemt, net als de strijd van de FNV voor een hoger minimumloon. ‘Politieke partijen, ook ter rechterzijde, steunen onze agenda op dat punt.’

Het hele interview kun je hier terugluisteren

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.