Grootse landelijke studentenstaking op 3 juni

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 19 april 2021

FNV Young & United en de LSVb (Landelijke Studentenvakbond) houden op 3 juni een grootse landelijke studentenstaking. De inzet: een einde aan het leenstelsel en schuldenvrij studeren.

Bas van Weegberg, voorzitter FNV Young & United: ‘De tijd van het leenstelsel is voorbij, maar helaas betekent dat niet dat het nu geregeld is. We roepen de politiek op om dit keer ├ęcht met een oplossing te komen die ervoor zorgt dat studenten schuldenvrij kunnen studeren.'

Aankondiging

FNV Young & United en de LSVb strijden al langere tijd voor een schuldenvrije basisbeurs voor nieuwe generaties, compensatie voor de pechgeneratie en een oplossing die niet ten koste gaat van de onderwijskwaliteit. De staking werd afgelopen zaterdag in een online bijeenkomst met 200 studenten al aangekondigd.

Operatie Formatie

De online bijeenkomst was het startsein van Operatie Formatie met tal van ludieke acties. De eerste actie was een twitterbericht aan D66-voorvrouw Kaag. In de komende weken claimen de studenten hun rol in het formatieproces bij de besluitvorming over het leenstelsel. Dat doen ze onder meer met de uitreiking van de Draaikonten Award, diverse Twitter-acties en de Dag van de Studieschuld. Ook zijn er verschillende acties in Den Haag.

Landelijke staking

Met de staking op 3 juni willen de studenten en de beide vakbonden een duidelijke en krachtige boodschap aan de politiek afgeven. Lyle Muns, voorzitter LSVb: ‘De studieschuld van studenten drukt een grote stempel op hun toekomst. Of je nu college hebt of wat anders doet, als student ben je altijd aan het rennen, springen en vliegen. Met de staking zeggen de studenten: we staan klaar om onze bijdrage aan de maatschappij te leveren, stel ons daar dan ook toe in staat.’ Studenten die mee willen doen met de staking kunnen zich aanmelden.

#NietMijnSchuld

De acties zijn onderdeel van de #NietMijnSchuld-campagne van FNV Young & United en de LSVb. Zij  voeren actie voor een schuldenvrije basisbeurs en compensatie voor de leenstelselgeneratie. Gemiddeld leent een student 700 euro per maand. Een studieschuld van zo’n 40.000 euro is helaas geen uitzondering. In februari lanceerden de beide bonden de Nationale Schuldenteller, waarop de totale studieschuld van studenten te zien is.