FNV vindt uitspraken minister Koolmees in pensioendossier onacceptabel

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 09 april 2021

FNV vindt de uitspraken in de kamerbrief van minister Koolmees, waar hij een streep zet door het stoppen met werken na 45 jaar, onacceptabel. Hoewel er inmiddels commotie is ontstaan over het proces van de verzending – timing, versie en de brief was naar de Kamer gestuurd in plaats van de ministerraad – oordeelt de FNV hard over de inhoud van de brief.

bouw

Willem Noordman, dagelijks bestuurder van FNV: ‘Wat Koolmees hier zegt, kan echt niet. We hebben immers een hele duidelijke afspraak gemaakt over het eerder stoppen met werken in het pensioenakkoord. Die kan niet zomaar eenzijdig worden opgezegd. Mensen wachten op een goede regeling. Dat blijkt ook uit het onderzoek 45 dienstjaren van het ministerie. Na 45 jaar werken moet het genoeg kunnen zijn, en dat is al heel lang met zwaar werk. Nu is eerder stoppen met een lager inkomen onmogelijk, blijkt uit de cijfers. Het afgesproken onderzoek geeft een aantal problemen aan die we al kenden en enkele nieuwe. Nu is het aan het overleg tussen minister en sociale partners om te kijken wat en hoe een duurzame regeling wél kan. Die moet vanaf 2026 de tijdelijke regeling vervangen. Wij houden de minister aan de afspraak.’

Het rapport 45 dienstjaren van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, kwam eind januari 2021 uit. Volgens FNV bood dit rapport goede aanknopingspunten om verder in gesprek te gaan met het kabinet en andere sociale partners voor het optuigen van een nieuwe, publiek gefinancierde regeling.