Dag van de Arbeid 2022

Op 1 mei vierden we de Dag van de Arbeid. We liepen een mars om te strijden voor een eerlijke welvaartsverdeling. In het Julianapark praatten we over de actieplannen tegen de ontkoppeling van de AOW en vierden we 100 jaar vakbeweging met het muziekstuk ‘Vogel Vrijheid’ over de slavernijgeschiedenis en kon je stemmen op het beste actietraject voor de Herman Bode Award. Een prachtige dag! Benieuwd naar de beelden? Bekijk de aftermovie hieronder.

1 mei 2022: bekijk de aftermovie

Zet recht wat scheef is!

Zet recht wat scheef is! Dat eisten een paar duizend mensen en we hebben onze eisen duidelijk neergezet. De komende tijd gaan we de scheefgroei verder aanpakken met drie heldere eisen:

1. De lonen moeten omhoog en op z’n minst meestijgen met de prijzen. Het minimumloon moet naar €14,- per uur, de uitkeringen moeten omhoog en de AOW moet mee blijven stijgen met de lonen.
  2. Belast de winsten. Veel bedrijven doen het ondanks de pandemie en inflatie ontzettend goed. Een verhoging van winstbelasting is hard nodig om de lasten eerlijk te verdelen.
  3. Belast de vermogens. Iedereen die geld wil verdienen met geld zal ten minste zoveel belasting moeten betalen als de werkenden in ons land.

Doe je ook mee? Teken dan nu de petitie!

Jongerencampagne #NietMijnSchuld wint Herman Bode Award

Ook dit jaar reikten we weer de Herman Bode Award uit voor het beste actietraject van het afgelopen jaar. De Jongerencampagne #NietMijnSchuld (voor een ander stelsel van studiefinanciering en een compensatieregeling) sleepte de overwinning in de wacht. Alle genomineerden voor dit jaar vind je hieronder:

• Acties in de Jeugdzorg voor hervormingen in de Jeugdzorg en een nieuwe cao (cao-onderhandelingsakkoord is bereikt)
  • Stakingen in de Metaal & Techniek voor een nieuwe cao (cao-onderhandelingsresultaat is 8 april afgesloten)
  • Acties bij Qbuzz door Streekvervoer kadergroep voor permanente oplossingen tegen de overlast tussen Emmen en Ter Apel
  • Acties tegen de kostendelersnorm uit de Participatiewet (Bijstandswet) door de Participatiewerkgroep van de sector Uitkeringsgerechtigden
  • Jongerencampagne #NietMijnSchuld voor een ander stelsel van studiefinanciering en een compensatieregeling
  • Tata Steel voor hun plan ‘Groen Staal’ voor het verduurzamen van de staalproductie
  • Stakingen bij Gall & Gall voor een nieuwe cao met meer loon
  • Schiphol voor de baanbrekende sector-cao passagiers- en bagageafhandeling

Wil je weten wie Herman Bode was en waarom de prijs naar hem is vernoemd? Je leest het in dit artikel.

Vorig jaar was de Dag van de Arbeid online. Ben je benieuwd hoe het er in 2021 aan toe ging? Kijk dan de beelden van de online viering terug.

Bekijk het vorige jaar

Word lid en ontdek alle voordelen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict