Studentenprotest in Utrecht tegen leenstelsel

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 17 februari 2021

Studenten in Utrecht gaan vrijdag 19 februari de straat op om te protesteren tegen het leenstelsel. De studenten willen dat het leenstelsel wordt afgeschaft. De acties zijn onderdeel van een estafetteactie die startte op 1 februari in Leiden.

Natalie van ’t Hullenaar: 'Door het leenstelsel merk ik dat het voor studenten moeilijker wordt om naast onze studie en een bijbaan ook nog andere leuke en leerzame activiteiten te ondernemen, bijvoorbeeld een bestuursjaar. Terwijl je studietijd veel meer is dan alleen studeren.'

De actie is een samenwerking tussen FNV Young & United en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb).

Schuldenmachine

Het leenstelsel is volgens de organisatoren een schuldenmachine en de schulden stijgen tot enorme hoogte. Op dit moment bedraagt de totale schuld van studenten ruim € 21 miljoen. De arbeidsmarkt wordt daarbij steeds onzekerder en het is maar de vraag of studenten na hun afstuderen snel een baan kunnen vinden. Daarnaast staat de huidige generatie studenten ook de rekening van de coronacrisis, klimaatverandering en vergrijzing te wachten.

Bas van Weegberg, voorzitter FNV Young & United: 'In een maatschappij waarin je zonder opleiding niet aan de bak komt, kan het niet zo zijn dat je als student met enorme schulden opgezadeld wordt nog vóór je aan je werkende leven begint.'

Actie

De studenten gaan tussen 15.15 en 16.15 uur, in tweetallen, verspreid over de stad leuzen sprayen tegen het leenstelsel. Onder meer op het Domplein, de Drift en de Padualaan.

Estafetteactie

De acties in Utrecht zijn onderdeel van een estafetteactie in een groot aantal studentensteden. In Leiden gingen studenten op 1 februari de straat op en in Amsterdam protesteerden studenten op 10 februari tegen het leenstelsel. De acties vinden plaats binnen de geldende coronamaatregelen. Er zijn toezichthouders aangesteld voor het waarborgen van de onderlinge afstand en het gebruik van mondkapjes.

#NietMijnSchuld

De actie is onderdeel van de #NietMijnSchuld-campagne van FNV Young & United en de Landelijke Studentenvakbond. Zij voeren actie voor een schuldenvrije basisbeurs en compensatie voor de leenstelselgeneratie.