Dringend injectie nodig om economie gezond te maken

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 25 januari 2021

De FNV roept het demissionaire kabinet op tot een miljardeninvestering in een robuuste economie. ‘Nu we kunnen vaccineren tegen het coronavirus heeft ook onze economie zo snel mogelijk een injectie nodig. Het is cruciaal dat er ook wordt geïnvesteerd in maatschappelijke sectoren zoals de zorg, het onderwijs, de veiligheid en de kinderopvang.’

injectie

Deze oproep doet Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV, aan Van ’t Wout, de nieuwe minister van Economische Zaken en Klimaat in het demissionair kabinet.

Nederland is in crisistijd afhankelijk gebleken van de wereldmarkt voor medische hulpmiddelen en de Nederlandse intensive care-capaciteit bleek nauwelijks toereikend. Het is verstandig om meer te investeren in reservecapaciteit en buffers in de zorg, luidde één van de conclusies van de denktank coronacrisis al in mei vorig jaar. Een gezonde economie kan niet zonder goede gezondheidszorg. Ook het onderwijs kampt al jaren met tekorten. Basis- en middelbare scholen moeten naar verwachting nog jaren aan de bak om opgelopen achterstanden als gevolg van de lockdown weg te werken.

‘Er moeten dringend meer handen aan het bed, meer leerkrachten voor de klas, meer agenten in de wijk. Anders dreigen de economische kosten onnodig hoog op te lopen. En we kampen nu al met een ongekende economische crisis en met een nog onbekende verborgen werkloosheid,’ aldus Elzinga.
Ook waarschuwt de FNV om niet de fouten te herhalen die bij het herstel uit de vorige crisis zijn gemaakt. Toen hield de overheid volgens de vakbond de hand veel te stevig op de overheidsknip, waardoor Nederland veel langer in een crisis zat dan nodig was. Elzinga: ‘Juist dat economisch onverstandige beleid heeft geleid tot forse bezuinigingen op maatschappelijke sectoren zoals zorg en onderwijs. En daardoor lopen we nu opnieuw extra economische schade op.’

Wout-Wobkefonds

Er moet structureel meer worden geïnvesteerd in deze sectoren, maar het demissionaire kabinet kan al meteen met eenmalige investeringen beginnen knelpunten aan te pakken en zo bijdragen aan het economisch groeipotentieel. ‘Bouw het Wobke-Wiebesfonds om in een Wout-Wobkefonds langs deze lijnen’, suggereert Elzinga de nieuwe minister van Economische Zaken en Klimaat.

De FNV stuurde zijn voorganger in december nog een brief met concrete investeringsvoorstellen opgehaald onder de sectoren van de FNV. Deze zouden volgens de vakbond zo uit het voor Nederland beschikbare budget van 5,6 miljard euro van het Europese Herstelfonds (RRF) kunnen worden bekostigd. Stuk voor stuk projecten die bijdragen aan het behoud van werkgelegenheid en het stimuleren van economisch herstel. FNV vraagt minister Van ’t Wout de handschoen op te pakken waar voorganger minister Wiebes deze heeft laten liggen en snel werk te maken van een robuuste economische basis.