Oudste schoonmakers mogen eerder stoppen

Dat heeft FNV afgesproken met CNV en branche

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 3 december 2020

Schoonmakers die bijna met pensioen gaan, kunnen vanaf 1 januari 2021 eerder stoppen met werken. De FNV heeft dit afgesproken met CNV en brancheorganisatie Schoonmakend Nederland (voorheen OSB). De regeling geldt allereerst voor een halfjaar en is bedoeld voor schoonmakers die één jaar voor hun AOW zitten en minstens 20 uur per week werken.

FNV maakt voor schoonmakers afspraak over eerder stoppen

Hier blijft het zeker niet bij

‘Wij zijn hier blij mee voor nu', zegt Khadija Tahiri, president van het FNV Schoonmakersparlement. 'Oudere schoonmakers voor wie het werk echt zwaar is, mogen wat eerder stoppen en krijgen zo meer kans om gezond hun pensioen te halen. De regeling is voor een halfjaar, maar wat ons betreft, blijft het hier zeker niet bij. Wij willen in een nieuwe cao afspraken maken voor langere tijd en voor meer schoonmakers.’

Wel zijn er voorwaarden

Voor schoonmakers die straks eerder willen stoppen gelden enkele voorwaarden. Zo moeten zij binnen de duur van de regeling nog één jaar of minder te gaan hebben tot aan hun pensioen. Ook moeten zij minstens 10 jaar aaneen werken in de sector en minimaal 20 uur per week werken. Met een contract vanaf 32 uur mogen ze kiezen of ze gedeeltelijk of helemaal stoppen. Wie kiest voor het eerste moet minimaal 19 uur blijven werken.