Uitspraken minister Blok in klokkenluiderszaak ‘bizar en ondermijnend’

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 24 november 2020

FNV wil snel in gesprek met de ministers Blok (Buitenlandse Zaken) en Ollongren (Binnenlandse Zaken) over de bescherming van klokkenluiders in Nederland. De vakbond vindt de beantwoording van de Kamervragen door minister Blok naar aanleiding van het oordeel van de kantonrechter over de ontslagen ambassademedewerker getuigen van ‘gebrek aan respect voor de rechtspraak in Nederland’.

klok

Ook vindt de FNV dat de minister de klokkenluidersregeling als belangrijk instrument ondermijnt ten koste van integere overheidsmedewerkers. Dat schrijft vakbond FNV vandaag in een brief aan beide ministers.

De kantonrechter oordeelde in september dat het ontslag van een medewerker op de ambassade van Nigeria verband hield met haar klokkenluidersmelding. De medewerker deed de klokkenluidersmelding over de ambassadeur van Nigeria; deze lekte vertrouwelijke informatie over een omvangrijk corruptieonderzoek naar Shell. Ondanks de uitspraak van de kantonrechter, spreekt minister Blok in zijn beantwoording van de Kamervragen over ‘een onjuiste conclusie van de rechter’. Hij geeft daarbij  als reden ‘het gebrek aan overtuigingskracht van het ministerie’ in deze zaak.

‘Bizarre’ uitspraken minister Blok

FNV-vicevoorzitter Tuur Elzinga: ‘De reactie van minister Blok op deze uitspraak is echt bizar. Wij vragen ons hardop af of de minister wel inziet welke impact zijn reactie heeft. Hij ontkent niet alleen het inhoudelijke oordeel van de rechter, maar ondermijnt ook de klokkenluidersregeling als belangrijk instrument van werknemers. Want de drempel om een integriteitsmelding te doen, wordt voor medewerkers van het ministerie zo torenhoog.’

Het is belangrijk dat ministeriemedewerkers zich vrij en veilig voelen om vermoedelijke integriteitsschendingen te melden. Daar is volgens de vakbond een fundamenteel andere houding van de minister tegenover de melders en rechterlijke uitspraken voor nodig. Ook moet de overheid een voorbeeldfunctie vervullen als het gaat om integriteit.

Belangen multinationals niet ten koste medewerkers

Elzinga: ‘Of het nou gaat om medewerkers van een ambassade, van de belastingdienst of van een gemeente: overheidsmedewerkers die hun werk integer willen doen en een misstand willen melden,  moeten daar niet voor gestraft worden.  De overheid laat nu als werkgever forse steken vallen. Te vaak zie je dat de belangen van de politiek of van grote bedrijven vóór die van de integere overheidswerknemer gaan. Dat moet veranderen.’

De FNV ondersteunde de ambassademedewerker, een lid van de FNV, afgelopen maanden in de rechtszaak tegen haar werkgever. De vakbond trok hierin op met andere maatschappelijke organisaties zoals Milieudefensie. Donald Pols, directeur Milieudefensie: ‘De antwoorden van de minister bevestigen het beeld dat de Nederlandse overheid doorschiet in haar wens om Shell en andere multinationals te faciliteren en bereid is om daarvoor kritische ambtenaren te ontslaan. Dit vinden wij verontrustend.’