Instemming pensioenafspraken zwaar werk belangrijke mijlpaal

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 17 november 2020

Nu de Tweede Kamer de pensioenafspraken rondom zwaar werk Kamerbreed heeft gesteund, is vandaag weer een belangrijke onderdeel gerealiseerd van de uitwerking van het pensioenakkoord.

zware beroepen

Werkgevers en werknemers kunnen per 1 januari aanstaande afspreken dat werknemers maximaal drie jaar voor de AOW-leeftijd met vroegpensioen kunnen, zonder boete voor werkgevers. In een aantal cao’s in bedrijfstakken met veel zwaar werk, zoals de bouw, de politie, de industrie en de zorg, heeft de FNV zulke afspraken al gemaakt. Nu moet alleen de Eerste Kamer nog voor 1 januari instemmen.

Zware beroepen

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘Dit is een belangrijke mijlpaal in het pensioendossier. We hebben met onze leden hard geknokt voor een goed en koopkrachtig pensioen dat voor iedereen ook haalbaar is. Nu verzilveren we weer één van die afspraken. Veel meer mensen met zwaar werk kunnen hierdoor gezond de eindstreep halen.’

De pensioenafspraken voor zware beroepen is de derde afspraak uit het pensioenakkoord dat nu in wetgeving wordt vastgelegd. In juli vorig jaar werden al afspraken gemaakt over het tijdelijk bevriezen van de AOW-leeftijd en vorige week stemde de Tweede Kamer in met een aangepaste koppeling van de AOW-leeftijd aan de levensverwachting. Daardoor zal ook op de lange termijn de AOW-leeftijd veel minder snel oplopen en krijgt iedereen langer recht op AOW.