Zorgmedewerkers in gesprek op het Catshuis

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 07 september 2020

Gisteren spraken verschillende zorgmedewerkers met minister-president Rutte en minister Van Ark over het werken en de beloning in de zorg.

Marleen Eikelenboom, verpleegkundige in het Haags Medisch Centrum (HMC), vindt het goed dat het gesprek plaatsvond: ‘In de afgelopen periode is er met name door het coronavirus een ongelofelijke druk op de medewerkers in de zorg gekomen en stond de werkdruk centraal. In dit gesprek hebben we het juist ook over andere aspecten gehad. Het ging over onze ideeën hoe doorgroei mogelijkheden gerealiseerd kunnen worden en hoe we zeggenschap in en invloed op het beleid kunnen organiseren’

Kwart van de medewerkers denkt aan stoppen
Afgelopen week publiceerde de FNV een onderzoek onder 1600 zorgmedewerkers. Hier kwam onder meer uit naar voren dat bijna een kwart van de werknemers er aan denkt om helemaal te stoppen met het werken in de zorg. Dit zijn vaak de jonge medewerkers in algemene ziekenhuizen of revalidatiecentra. Ongeveer de helft van de mensen uit het onderzoek wil net zoveel blijven werken en zo’n 20% vooral oudere medewerkers wil minder gaan werken in de toekomst.

Financiële waardering is het begin
Jeroen Blok, verpleegkundige in het HMC: ‘Dit zijn cijfers die de alarmbellen moeten doen afgaan, We hebben de komende tijd juist meer mensen nodig in de sector. Daar hebben we het ook met de premier en de minister over gehad. Hoe maak je het werk aantrekkelijk en hoe worden oudere, ervaren werknemers behouden. Dat gaat verder dan de beloning en de financiële waardering, maar het begint er wel mee.’

CAO onderhandelingen
Elise Merlijn, bestuurder FNV: ’Het is heel goed dat dit gesprek in een constructieve sfeer heeft plaatsgevonden en dat de deelnemers de tijd voor elkaar hebben genomen. De verhalen uit de praktijk zullen het kabinet hopelijk hebben kunnen overtuigen dat er echt iets moet gebeuren. Toen het land de zorg nodig had waren al die hardwerkende mensen daar. In de komende CAO onderhandelingen zal moeten blijken wat daar tegenover staat.