Overgangsregime pensioenstelsel is snel nodig

Oproep FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland aan kabinet

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 20 september 2020

FNV, CNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.

geld

‘We moeten daarbij geen problemen vooruit schuiven, maar ook geen onnodige problemen in de overgangsfase creĆ«ren. Want terwijl nieuwe wetgeving op komst is, dreigen door de crisis met de huidige regels in de overgangsfase onnodige kortingen en verhogingen van premies. We moeten juist nu rust en perspectief bieden voor de jaren tot de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. Daar kan een nieuw overgangsregime in voorzien,’ aldus de organisaties in een gezamenlijke oproep.

Vertrouwen niet ondermijnen

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘We willen een koopkrachtig pensioen voor iedereen, nu en in de toekomst. We zijn in het pensioenakkoord overeengekomen dat pensioenen eerder omhoog kunnen. Nu korten – terwijl dat met de nieuwe regels niet nodig zou zijn – ondermijnt het vertrouwen van mensen in het stelsel en duwt ons verder in de crisis.’

Patrick Fey, vicevoorzitter CNV: ‘Het afgesloten pensioenakkoord wordt kwetsbaar als kortingen nog jarenlang in de lucht hangen. Een nieuw overgangsregime is daarom noodzakelijk. Laten we hier haast mee maken.’

Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW: ‘Voor komend jaar hebben we in het pensioenakkoord 90 procent afgesproken als ondergrens voor verlaging van pensioenen. Nu is het belangrijk om ook duidelijkheid te geven voor de jaren hierna. Dat geeft rust en duidelijkheid. Cao-onderhandelaars kunnen dat dan ook als basis gebruiken voor het bepalen van bijvoorbeeld de hoogte van pensioenpremies en om die zo stabiel mogelijk te houden midden in deze crisis.’

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: ‘Hogere pensioenlasten dragen niet bij aan het economisch herstel en de werkgelegenheid in het mkb. Met een overgangsregime kunnen we dit ondervangen.’

Stijgende premies en dreigende kortingen

Ondanks de oproep om komend jaar pensioenpremies en pensioenopbouw stabiel te houden, zien de vakbond en de ondernemersorganisaties in sommige sectoren de pensioenpremies erg hard omhoog gaan of de pensioenopbouw fors omlaag. Deze stijgende premies en lagere opbouw zijn het resultaat van de spelregels van het huidige stelsel met factoren als “bijdrage aan premiedekkingsgraad” en een “dalende UFR-rente”. Factoren die in het nieuwe contract straks helemaal niet meer van toepassing zijn. In de private sector gaan stijgende pensioenpremies direct ten koste van bedrijvigheid, investeringen en koopkracht. Daarnaast dreigen bij veel pensioenfondsen in de periode 2022-2026 pensioenen te moeten worden gekort.

In de geest van het nieuwe akkoord handelen

Onrust en negatieve macro-economische gevolgen tot de introductie van het nieuwe pensioencontract willen de vakbond en de ondernemersorganisaties voorkomen. De beslissingen rondom het verhogen en verlagen van pensioenen en over het vaststellen van de pensioenpremies en de pensioenopbouw, zouden onderling al genomen kunnen worden in de geest van de nieuwe pensioencontracten. De organisaties vinden het belangrijk dat op een goede en verantwoorde manier overgestapt kan worden naar de nieuwe contracten. En dat tegelijkertijd ook in de periode tot 2025 al de vruchten kunnen worden geplukt van de afspraken uit het pensioenakkoord.

‘Er is op basis van de nieuwe regels die voortvloeien uit het pensioenakkoord een overgangsregime nodig, zodat we zo snel mogelijk stabiliteit kunnen bieden in pensioenen, pensioenpremies en pensioenopbouw,’ aldus de organisaties. Ze roepen decentrale partijen op nu al in die geest te handelen.