Duurzaam, sociaal economisch herstelprogramma nodig in Europa

portret José Kager
Door José Kager 08 september 2020

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong pleit vandaag op een high level bijeenkomst over klimaatadaptatie van het Europees Vakverbond en de Europese Commissie voor een duurzaam en sociaal herstelprogramma in Europa.

De Covid-crisis heeft een grote impact op de economieën van alle lidstaten. Miljoenen banen gaan verloren. Het ondersteuningspakket van de EU zou wat de FNV betreft aan drie eisen moeten voldoen: het moet een duurzaam, inclusief en eerlijk herstelpakket zijn.

Handtekening vakbond cruciaal

Kitty Jong: ‘We hebben een herstelpakket nodig waarin de enorme uitdaging waar we voor staan omgezet wordt in een kans om te investeren in onze toekomst. In de Green Deal moeten we banen en economische groei gelijk op laten gaan. Ik pleit dus voor een duurzaam én sociaal herstelprogramma. Alle groene investeringsaanvragen die bij de Europese Commissie gedaan worden zouden een paragraaf moeten bevatten over de positie van werknemers. Alle aanvragen zouden vergezeld moeten gaan van een handtekening van de vakbond.’