Belastingvoornemens kabinet zetten gepensioneerden op achterstand

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 18 september 2020

‘Voor werkenden en gepensioneerden wordt de belastingdruk in de laagste schijf met 0,25% verlaagd. Deze verlaging wordt voor de gepensioneerden volledig tenietgedaan door de verhoging van de inkomensafhankelijke Zorgverzekeringswet (Zvw). Deze stijgt van 5,45 naar 5,7%.

senioren

En het verschil dat er hoort te zijn tussen de belastingdruk op werkenden en gepensioneerden, omdat zij van een veel lager bruto bedrag moeten rondkomen dan hun oude loon, wordt in alle inkomensgroepen kleiner. ’Dat zegt FNV Senioren in een analyse naar aanleiding van de belastingplannen die bekend werden gemaakt op Prinsjesdag.

In de analyse van FNV Senioren wordt de belastingdruk op werkenden en gepensioneerden in vijf inkomensgroepen in 2020 en 2021 vergeleken. Hieruit blijkt dat het verschil in belastingdruk op werkenden en gepensioneerden in alle inkomensgroepen steeds kleiner wordt. Door de toenemende verschillen in heffingskortingen tussen werkenden en gepensioneerden en door andere fiscale maatregelen, is het vroegere voordeel van vrijstelling van 17,9% AOW-premie vrijwel tenietgedaan.

René Hulst, sectorbestuurslid FNV Senioren: ‘De startpositie van gepensioneerden is hierdoor flink achteruitgegaan. Door de 13 jaar durende indexatiestop bedragen de op middelloon gebaseerde pensioenen bruto nog maar rond de 60% van het laatst verdiende loon.'

Volgens toezeggingen van minister Koolmees zullen pensioenfondsen met een dekkingsgraad boven de 90% niet hoeven te korten. Maar inmiddels staan verschillende grote fondsen onder deze grens waardoor korting dreigt. Het Centraal Planbureau (CPB) rekent erop dat dat gebeurt, waardoor voor de helft van de gepensioneerde deelnemers komend jaar een pensioenkorting dreigt van in totaal 4%.

De FNV is met minister Koolmees in gesprek over de kortingsdreiging. In de aanloop tot de overgang naar een nieuw pensioenstelsel per 2026 vindt de vakbond het ongewenst dat er wordt gekort.

Lees de volledige analyse en link naar de berekeningen van de vijf inkomensgroepen van FNV Senioren op de website van FNV.