FNV blij met recht op beschermingsmiddelen voor iedere werknemer in de zorg

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 7 mei 2020

Er komt een nieuwe richtlijn van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, waarin centraal staat dat de zorgmedewerker recht heeft op persoonlijke beschermingsmiddelen. De zorgmedewerker bepaalt wanneer die ingezet worden. Door deze richtlijn is het niet langer mogelijk zorgmedewerkers beschermingsmiddelen te onthouden omdat zij niet per se nodig zouden zijn volgens de RIVM-richtlijn.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Minister Van Rijn erkent nu het recht op beschermingsmiddelen. Dit is precies wat wij wilden, de zorgprofessional centraal. Gebrek aan duidelijke richtlijnen van RIVM, maar ook kostenafwegingen binnen de markt die de zorg nu is, maken dat zorgmedewerkers tot nu toe niet de bescherming kregen die ze verdienden. De minister heeft toegezegd dat de zorgmedewerkers zélf kunnen bepalen welke middelen zij inzetten en de werkgever dat niet meer kan afraden of verbieden. Ik ga er nu óók van uit, dat ieder voldoende middelen kan krijgen.’

Uitwerkingsplan

Kosten van beschermingsmiddelen worden vergoed door de overheid. FNV Zorg en Welzijn, de overige vakbonden en beroepsvereniging V &VN zullen nauw betrokken zijn bij de uitwerking van de richtlijnen per sector, dus ook de huishoudelijke hulp, de jeugdzorg een de GGZ. Doel is, alle zorgmedewerkers goed te beschermen. Nog vóór het weekeinde komt hiervoor een uitwerkingsplan van het ministerie van VWS.

Inspectie

Ook zal FNV vinger aan de pols houden of de verdeling van de persoonlijke beschermingsmiddelen via het Landelijk Centrum (LCI) goed verloopt. Alle signalen dat zorgmedewerkers niet over de hun gewenste beschermingsmiddelen kunnen beschikken zullen worden doorgezet naar de Inspectie SZW en de Inspectie voor de Volksgezondheid. FNV roept zorgmedewerkers ook op, hun zorgen en klachten direct te melden bij het FNV Corona-meldpunt

Financiële waardering

FNV is blij met de ministeriële toezegging dat er een tweewekelijks overleg over de arbeidsmarkt komt, waarin ook zaken als waardering van mensen in de zorg aan de orde kunnen komen. Gisteren werd bekend dat de ziekenhuizen nu al een tekort van 2 miljard verwachten. Dat tekort mag op geen enkele manier worden gebruikt om de zorgmedewerkers de financiële waardering die hen toekomt bij de volgende cao-onderhandelingen te onthouden.