Reactie FNV Zelfstandigen regeling TOZO

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 27 maart 2020

De tijdelijke noodregeling voor zelfstandig ondernemers gaat komende week van start. Dat maakt het kabinet zojuist bekend. Het gaat om de regeling die zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers, ondersteunt met een aanvulling op het inkomen én de mogelijkheid om een lening af te sluiten tegen een lage rente.

zelfstandigen

Marjan van Noort, van FNV Zelfstandigen: ‘Wij zijn sinds het begin betrokken bij de vormgeving van deze regeling. We zijn blij dat de regering zo snel heeft gehandeld in het belang van de zelfstandigen. De huidige crisis is niet een situatie die onder het normale ondernemersrisico valt.’

Geen toets levensvatbaarheid, vermogen of partner

De inkomensondersteuning is een gift en hoeft niet te worden terugbetaald. Het gaat om een aanvulling tot het sociaal minimum. Anders dan bij de reguliere BBZ, waar deze regeling op is gebaseerd, is er geen sprake van een toets of het bedrijf van de zelfstandige levensvatbaar is. Ook vindt er geen vermogenstoets- of partnertoets plaats.

Lage rente bij lening bedrijfskapitaal

Zelfstandige ondernemers die als gevolg van de coronacrisis in liquiditeitsproblemen komen, kunnen een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen van maximaal €10.157 euro met een rente van 2%. Deze is binnen vier weken beschikbaar. De maximale looptijd van de lening is drie jaar. Tot januari 2021 hoeft niet te worden afgelost.

Van Noort: ‘Het is een duidelijke verbetering ten opzichte van de reguliere BBZ, waarvan de rente 8% bedroeg. Wij hebben direct aangegeven dat wij vinden dat er echt sprake moet zijn van een hele lage rente.’

Starters niet vergeten

Ook startende zzp’ers kunnen gebruik maken van de regeling wanneer zij waren ingeschreven als zelfstandige bij de Kamer van Koophandel voor de aankondiging van de regeling op 17 maart 2020 18.45 uur.
Van Noort: ‘Ook starters, die vol goede moed zijn begonnen en flinke investeringen hebben gedaan, maar nu in zwaar weer komen, moeten van deze regeling gebruik kunnen maken. Wij hebben er dan ook voor gepleit dat rekening wordt gehouden met starters. Dat is met deze aangepaste voorwaarde gelukt.’

Bekijk hier het volledige webbericht met de reactie van FNV Zelfstandigen