Het moet socialer: vaste banen, 14 euro per uur, 5 procent meer loon

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 16 september 2019

Vandaag heeft FNV haar cao-inzet voor 2020 bepaald. De vaste baan moet weer de norm zijn. De looneis blijft gehandhaafd op 5 procent en binnen drie jaar zou iedereen minstens 14 euro per uur moeten verdienen. Werknemers moeten meer grip op hun werktijden krijgen en gezond hun pensioenleeftijd kunnen halen. FNV vindt het hoog tijd dat werkgevers hun sociale gezicht laten zien.

Iedereen lijkt het erover eens: er is te veel onzeker werk en de lonen blijven achter bij de bedrijfswinsten. De economische groei is meer terechtgekomen bij bedrijven en aandeelhouders dan bij werknemers. De kloof tussen slecht betaald flexibel werk en goed betaalde banen is vergroot. Het aantal werkende armen neemt toe.

Jongeren dupe

Mensen met een middeninkomen voelen zich onzekerder over hun toekomst en zien dat ze steeds minder overhouden. Jongeren moeten langer wachten op een vaste baan met een goed inkomen en stellen daardoor het kopen van een huis en starten van een gezin uit. Ondanks de krappe arbeidsmarkt en economische groei moeten werknemers in de markt- en publieke sector te vaak genoegen nemen met onzekere werktijden en minimale loonsverhogingen.

Paaien aandeelhouders

Zakaria Boufangacha, lid dagelijks bestuur FNV: ‘Ondernemend Nederland moet het zich veel meer aantrekken dat er miljoenen werknemers zijn voor wie de arbeidsmarkt niet goed werkt. Het kortetermijndenken van werkgevers, waarbij alles draait om winstmaximalisatie en het paaien van de aandeelhouders, heeft gezorgd voor gigantische concurrentie op arbeidskosten ten koste van de mensen die Nederland echt draaiend houden. Dat moet en kan anders!’

Gezond tot aan pensioen

FNV zet het komend cao-jaar in op meer vaste banen, een goede loonsverhoging van 5% met op termijn een minimuminkomen van 14 euro. Ook zet de vakbond in op afspraken die ervoor zorgen dat werkenden hun vak kwalitatief goed en gezond kunnen blijven doen tot aan hun pensioen.

Aandeelhouders profiteren

Boufangacha: ‘Elke dag vertrekken vliegtuigen vanaf Schiphol, doen we boodschappen in de supermarkt en bestellen we pakjes online. Structureel werk dus, maar werkgevers kiezen voor onzekere contracten waar mensen nauwelijks van kunnen rondkomen. Waarom verdient een thuiszorger, ober of distributiemedewerker minder dan 14 euro? Waarom verdient de CEO meer dan honderd keer wat de werknemer verdient? Top en aandeelhouders profiteren, terwijl er veel te weinig gaat naar de mensen die het werk doen.’

Sociaal doen

FNV vindt het hoog tijd dat werkgevers kleur gaan bekennen. Gunnen ze hun werknemers een goede cao met goed werk en eerlijk inkomen? Of gaan ze door met het bedenken van trucjes om de lonen zo laag mogelijk te houden en zo min mogelijk belasting te betalen? Boufangacha: ‘Werkgevers moeten sociaal doen en niet langer de ogen sluiten voor wat er op de arbeidsmarkt speelt. Alleen dan kunnen we met ze samenwerken. Zij kunnen ervoor kiezen om de welvaart eerlijker te verdelen en de toenemende onvrede onder de mensen op te lossen’.

Kabinet, geef goede voorbeeld

Werkgevers hebben de afgelopen jaren keuzes gemaakt die heel slecht zijn uitgepakt voor grote groepen werknemers. Politieke keuzes hebben goedkope arbeidscontracten mede mogelijk gemaakt en daarmee de positie van werkenden verzwakt. De politiek kan er voor zorgen dat werkgevers weer verstandige keuzes gaan maken in het belang van werknemers. Het kabinet moet verdere stappen nemen om onzeker werk aan banden te leggen en het bedrijfsleven dwingen om te investeren in haar werknemers. En het kabinet kan zelf het goede voorbeeld geven door veel meer te investeren in leraren, jeugdzorgers, agenten en werknemers bij de publieke omroepen.

Minimumloon omhoog

Boufangacha: ‘Veel werknemers zijn afhankelijk van allerlei toeslagen en belastingvoordelen en onze sociale zekerheid staat onder druk. Het kabinet kan ervoor zorgen dat miljoenen huishoudens er flink op vooruitgaan door het minimumloon te verhogen. Dan haal je het geld bij de werkgevers, dat nu ten onrechte niet naar de mensen gaat. Middeninkomens gaan er flink op vooruit als het kabinet meer geld vrijmaakt voor de publieke sector. Al die voorspellingen over loonsverhogingen en koopkrachtplaatjes klinken mooi voor de bühne. Maar wíj moeten het voor elkaar krijgen. Onze leden knokken dagelijks voor elke vaste baan en elke procent loonsverhoging. Daardoor dwingen wij als FNV betere cao’s af.’

Doe mee

Wil jij je ook inzetten voor een fatsoenlijk inkomen voor iedereen? Ga dan naar de site van voor14.nl en meld je aan.

Lees ook