FNV steunt wereldwijde klimaatweek

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 9 september 2019

FNV steunt de klimaatweek die milieuorganisaties wereldwijd vanaf 20 september in 150 landen organiseren, en die wordt afgesloten met een gezamenlijke actie op vrijdag 27 september in Den Haag.

FNV vindt dat het klimaatakkoord op belangrijke punten tekort schiet. De vakbond is kritisch over een eerlijke verdeling van lusten en lasten en de afwenteling van kosten van de energietransitie op huishoudens en het mkb. Een eerlijke verdeling van de kosten en het voorkómen van ‘klimaat-armoede’ bij mensen is noodzakelijk, wil de FNV een handtekening zetten.

Breekpunt

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘De energietransitie is vooral ook een maatschappelijke transitie waarin het kabinet draagvlak moet hebben. We volgen de politiek zeer kritisch, er zijn concrete plannen nodig om klimaat-armoede te voorkomen en die missen we, dat is een breekpunt voor ons’.

Aanvulling inkomen

FNV toetst het klimaatakkoord ook aan groene doelstellingen en vormgeving van de arbeidsmarkt: de vakbond wil eerlijke, groene banen. Bovendien wil de bond dat mensen die door de energietransitie hun baan kwijtraken en lager betaald werk moeten accepteren óf niet meer omgeschoold kunnen worden, een aanvulling op hun inkomen krijgen vanuit het Kolenfonds. Dat fonds is er gekomen dankzij inzet van FNV.

Duurzame cao

Kitty Jong: ‘Wij willen met onze kennis van de arbeidsmarkt ook een bijdrage leveren aan de regionale energiestrategie. We hebben hiervoor de eerste stappen al gezet met ROC’s en ook met werkgevers. Want het gebrek aan vakkrachten in de windenergie zorgt ervoor, dat mensen van 1000 kilometer verderop hier naartoe komen. Zij hebben grote kans om in goedkope schijnconstructies terecht te komen. De nieuwe windenergiesector moet, dat spreekt vanzelf, gewoon een goede en duurzame cao krijgen.’

Concrete plannen

FNV neemt met onder andere FNV Jong deel aan de klimaatdemonstratie in Den Haag op 27 september. Bas van Weegberg, voorzitter FNV Jong: ‘Wij roepen onze leden op naar Den Haag te komen, want onze toekomst en de toekomst van onze planeet lopen gevaar door de klimaatopwarming. Het is de hoogste tijd dat al dat overleg nu uitmondt in concrete plannen die goed zijn voor jongeren.’

Klimaatprotest

De klimaatdemonstratie op vrijdag 27 september begint om 13 uur in Den Haag. Plaats en programma worden nader bekend gemaakt door de organisaties: Fridays For Future Nederland, Earth Strike Nederland, Code Rood, Fossielvrij NL en Teachers for Climate NL.

Greenpeace, Milieudefensie en Oxfam Novib nemen ook deel aan de klimaatweek, die in 150 landen wereldwijd wordt georganiseerd.