FNV niet gerust over pensioen

Kortingen op pensioenen nog niet van de baan

Door Redactie 6 september 2019

De FNV is er niet gerust op dat minister Koolmees pensioenkortingen voor miljoenen werkenden en gepensioneerden gaat voorkomen. Dat zegt Tuur Elzinga na het debat in de Tweede Kamer op donderdag 5 september. Veel partijen willen dat de minister ingrijpt.

Minister Koolmees gaat nu in gesprek met pensioenfondsen, maar hij sluit korten op de pensioenuitkeringen uitdrukkelijk niet uit. Dit kan ertoe leiden dat gepensioneerden hun uitkering omlaag zien gaan, en dat werkenden minder pensioen opbouwen.

Elzinga: ‘De pensioenfondsen zijn rijker dan ooit. De economie draait nog goed. Dan zijn kortingen op pensioenen en pensioenopbouw van werkenden toch helemaal niet uit te leggen?  We hebben juist een akkoord gesloten om vertrouwen in het stelsel te verbeteren en het pensioen beter uitlegbaar te maken. Daarbij horen nieuwe financiële spelregels. We moeten nog uitwerken wanneer met het nieuwe pensioencontract wel en niet gekort zal worden, wanneer er geïndexeerd kan worden. In afwachting van die uitwerking zou je nu geen maatregelen moeten nemen die misschien straks helemaal niet nodig zijn.’

Rust in het stelsel

Begin juni sloten vakbonden, werkgevers en het kabinet een pensioenakkoord. Onderdeel van dat akkoord was het aanpassen van de huidige kortingregels. Om rust te brengen in het stelsel zouden kortingen in 2020 en 2021 waarschijnlijk van de baan zijn en anders in elk geval een stuk kleiner.

Maar door de verder dalende rente komen volgens de rekenregels van het kabinet en De Nederlandsche Bank veel grote pensioenfondsen nu toch in de gevarenzone.

De pensioenfondsen in Nederland behoren tot de best presterende fondsen ter wereld, maar ons stelsel is erg afhankelijk van de rentestand en de rekenregels zijn hier strenger dan in andere landen.

Korten heel onverstandig

De FNV vindt korten nu heel onverstandig. Tuur Elzinga: ‘Het huidige pensioencontract is verschrikkelijk afhankelijk van de rente. De beleggingsrendementen zijn goed en de pensioenvermogens zijn hoog. Alleen vanwege de dalende rente zouden we dan moeten korten. Dat valt niet uit te leggen.’

Het pensioenakkoord bevat onder andere afspraken over de invoering van een nieuw contract, waardoor pensioenen meer afhankelijk worden van de werkelijke rendementen van onze pensioenfondsen en minder afhankelijk van de rente. Met deze aanpassing kunnen ook de rekenregels minder streng worden.

Elzinga: ‘We zijn bezig met de uitwerking van een nieuw pensioencontract. Eén van de doelen is om het vertrouwen te herstellen. Nu korten zou een heel slecht begin zijn.’

De FNV vindt korten op de pensioenen dus niet nodig. Maar mocht het toch zover komen, dan wil de vakbond dat de AOW-uitkeringen omhoog gaan om de koopkracht van het totale pensioen (AOW plus aanvullend pensioen) op peil te houden.

Koopkracht gepensioneerden op peil houden

Tuur Elzinga: ‘Er moet eerst meer duidelijkheid komen over de rekenregels en het toetsingskader voor het nieuwe stelsel. Maar zolang onder het huidige toetsingskader nog kortingen dreigen, vind ik dat het kabinet de verantwoordelijkheid heeft om de koopkracht van gepensioneerden op peil te houden.’

‘Begrijp me goed: wat de FNV betreft zijn kortingen niet nodig. Maar als de politiek dat toch doorzet, dan is verhogen van de AOW-uitkering een goede oplossing. Vooral omdat de AOW de afgelopen jaren al behoorlijk aan koopkracht heeft ingeleverd.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.