Nieuw bij Hema: TomPoesUnited!

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 17 juli 2019

Jongeren bij Hema gaan fors meer verdienen. Dat komt door acties van FNV. En ken je TomPoesUnited al? Als je houdt van Hema, en het tijd vindt voor verbeteringen, dan wil je vast ook wel de TomPoesUnitedPin! Lees hier onze nieuwsbrief

Cartoon Hema Tompoes

FNV-succes: Jongeren gaan fors meer verdienen

Per 1 juli jl. verdienen jongere werknemers in Nederland fors meer. Ook de jongeren bij Hema, of ze nou in de winkel, de bakkerij of het distributiecentrum werken. Per maand krijgen jongeren die het minimum verdienen € 100,- á € 300,- per maand erbij (op basis van fulltime contract). Dit is iets waar de FNV hard voor heeft gestreden, omdat gelijk werk gelijk beloond moet worden. Jullie werken samen met jonge mensen. Mooi om dit succes met hen te delen en hen te informeren. Het mooiste zou zijn als ze ook lid worden van de FNV. Want de verhoging van de jeugdlonen is alleen maar gebeurd doordat veel jongeren bij de FNV daar actie voor hebben gevoerd. En er zijn meer verbeteringen nodig waar we samen voor kunnen opkomen.

Ken je TompoesUnited al?

Medewerkers van Hema die actief zijn bij FNV, treden vanaf nu naar buiten onder de naam TompoesUnited. Daar hoort een heel mooie TompoesUnitedPin bij, die in steeds meer winkels, in de bakkerijen en het DC te zien zal zijn. Als je dit speldje draagt, dan laat je zien dat je trots bent op Hema, en dat je staat voor verbeteringen. Daar komen wij samen voor op. Volg ons op Facebook en op Instagram.

Veel gestelde vragen over de CNV-dumpdeal

De afgelopen tijd hebben wij veel vragen binnengekregen over de dumpdeal die CNV en Hema hebben getekend. Nieuwe medewerkers gaan fors minder verdienen, tot wel 25%. De tweedeling die hierdoor ontstaat is slecht voor het bedrijf en slecht voor de medewerkers. Op onze FNV-website vind je een overzicht van veel gestelde vragen, en antwoorden.

Hema naar Amerika

Heb je in het nieuws gehoord dat onze Hema gaat uitbreiden in Amerika? Er is sprake van een samenwerking met Walmart, een bedrijf dat een zeer slechte naam heeft op het gebied van werknemersrechten. Er is dus weldegelijk geld bij Hema. Wij vinden het schandalig dat medewerkers in Nederland de prijs van dit avontuur moeten betalen, via de verlaging van de lonen en voor de huidige medewerkers geen fatsoenlijke loonsverhoging.

Hoe nu verder?

Wij gaan de komende tijd van ons laten horen. Dat doen we al met ons speldje. Willen jij en je collega’s ook een TompoesUnitedPin? Spreek dan een van de kaderleden aan, of stuur een bericht via onze Facebookpagina. Ook zijn er de komende tijd in verschillende winkels medewerkers van de FNV aan het flyeren. Heb jij ideeën over acties die we samen kunnen voeren voor een normaal loon en waardering vanuit de directie voor ons werk? Praat daar dan over met elkaar en met de kaderleden.