Bijna heel het OV lag dinsdag plat

Want we staakten voor een goed pensioen

Door Redactie 23 mei 2019

Dinsdag 28 mei reed in ons hele land bijna geen bus, tram of trein. De werknemers in het openbaar vervoer staakten voor een goed pensioen. Bijzonder, want het is slechts een keer eerder voorgekomen dat de mensen van het spoor-, het stad- en het streekvervoer allemaal tegelijkertijd staakten.

Leeg spoor

Vervelend!

Natuurlijk weten we dat het heel vervelend is dat het ov plat ging. Net nu jij die belangrijke meeting had op je werk. Of dat stedentripje waar je al zo lang naar uitkeek.

Weet je wat nog vervelender is?

Maar laten we eerlijk zijn: het kan erger. Met een slecht pensioen kún je niet eens zo’n tripje maken. Omdat je daar geen geld voor hebt. Omdat je te weinig krijgt om van rond te komen. Dat kan zomaar als je uitzendkracht of zelfstandige bent. Want dan bouw je geen of nauwelijks pensioen op.

Niet genieten van je oude dag

Genieten van je oude dag zit er ook niet in als je jarenlang zwaar werk hebt moeten doen. Dan kan je lichaam een dagje de hort op nog amper aan.

Dus daarom komen we in actie

En dat is nou waarom de mensen in het ov op 28 mei de boel stil hebben gelegd. Geef ze eens ongelijk! Zij vinden ook gewoon dat iedereen een goed pensioen verdient.

Wat is nodig voor een goed pensioen?

Dat zetten we snel even voor je op een rijtje. Als je op het plusje klikt, krijg je meer uitleg.

Wij willen dat de (AOW-)leeftijd waarop je kunt stoppen met werken voorlopig blijft staan op 66 jaar. Bevriezen noemen we dat. Want niet iedereen haalt in goede gezondheid die steeds maar hoger wordende AOW-leeftijd. En de boete die je werkgever moet betalen als jij eerder dan je 66e wilt stoppen met werken? Weg ermee!

Ja, een rotwoord. Maar het is niet zo moeilijk. Als de prijzen stijgen en jij meer moet betalen in de supermarkt of voor je kleren, dan vinden wij dat je ook meer pensioen hoort te krijgen. Zo kun je alles gewoon blijven betalen. Dat heet indexeren. Wij willen dat de pensioenen worden geïndexeerd voor iedereen: voor mensen die nu met pensioen zijn maar ook voor mensen die nu pensioen opbouwen voor later.

Als je werkt, moet je een goed pensioen op kunnen bouwen. Dat geldt voor iedereen. Het doet er niet toe of je een vast contract hebt of bijvoorbeeld zzp’er, zelfstandige of uitzendkracht bent. Want werk is werk.

Doe mee met onze acties

Ook vandaag, 29 mei, voeren we in heel Nederland actie voor een goed pensioen. Doe mee en kom naar een van onze acties.

Meer informatie vind je op www.fnv.nl/goedpensioen