Prijzen stijgen harder dan de lonen

Behalve als de FNV de cao afsluit

Door Redactie 05 april 2019

De boodschappen worden duurder. Maar bij veel mensen stijgt het salaris niet mee met die prijzen. Onderaan de streep blijft er dus steeds minder geld over in je portemonnee. Behalve als de FNV de cao afsluit. Weten hoe dat zit? Lees verder!

Prijzen stijgen harder dan de lonen

Deze week maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend dat je voor onder andere benzine, huur, kleding en boodschappen 2,5% meer betaalt dan in 2018. Omdat de lonen in diezelfde periode met 2,2% stegen, hebben veel mensen minder te besteden.

Eerlijk delen

Zakaria Boufangacha is cao-coördinator bij de FNV. Hij legt uit waarom die lonen achterblijven. ‘De reden is simpel: werkgevers houden nog steeds de hand op de knip. Je zou denken dat als bedrijven flinke winst maken, ze dat ook willen delen met hun werknemers. Maar bij de cao-onderhandelingen blijkt dat vaak niet zo te zijn.’

De voorbeelden daarvan zijn talloos. IKEA, Shell, PostNL, SABIC en de Bijenkorf maken hele hoge winsten. Dat zie je echter niet terug in de lonen, want die blijven laag. Werknemers moeten keihard knokken voor iedere cent erbij. Terwijl zij juist zorgen dat een bedrijf winst kán maken. Daar hoor je voor te worden beloond.

Die beloningen zijn er uiteindelijk wel gekomen in onder andere de schoonmaak, timmerindustrie, bij Tata Steel en DHL. Stuk voor stuk cao’s die de FNV heeft afgesloten. Interessant detail: het salaris stijgt volgens het CBS met 2,2%. Maar de gemiddelde loonsverhoging van cao’s die de FNV afsloot ligt op 3%. Dus: lid zijn van de FNV loont!

Meer zeker werk

Toch zet de FNV niet alleen in op hogere lonen. Zakaria: ‘Natuurlijk is het belangrijk dat werkenden profiteren van de groei. Maar ook meer zeker werk staat hoog op onze agenda. Want als je een onzeker contract hebt, is een vaste baan de beste loonsverhoging die je kunt krijgen. En hoe meer mensen een vast contract hebben, hoe sterker zij staan aan de cao-tafels.’

Kom naar de Dag van de Arbeid

Tijdens de Dag van de Arbeid vieren we de successen die we samen hebben bereikt. Denk aan de 8-urige werkdag, vrij zijn in het weekend, vakantiedagen, veilige en gezonde werkomstandigheden en nog heel veel meer. Maar we laten ook zien wat we willen: een eerlijk salaris, een goed contract en een fatsoenlijk pensioen. Meer weten? Je leest het hier